امروز : جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
۱۹:۲۸
کد خبر: ۴۵۰۰
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۵
تعداد بازدید: ۳۵۴۳
شرط بشار اسد برای کناره گیری از قدرت
بشار اسد رئیس جمهور سوریه معتقد است که دولت قانونی سوریه از برگزاری مذاکرات صلح و هر اقدامی در جهت رسیدن به یک آتش بس دائمی حمایت می کند ولی واقعیت این است که، حل و فصل تنش ها در سوریه تنها از طریق آتش بس فراهم نمی شود.
به­ گزارش«.مدّاح.نیوز.»؛ به نقل از خبرگزاری «ایتارتاس» بشار اسد یکشنبه 21 فوریه در گفت و گو با روزنامه ال پایس گفت: قطعاً ما علاقمند به رسیدن به آتش بس هستیم، اما این همه آنچه ما اعلام کردیم نیست و در این میان چند فاکتور و شاخص تأثیر گذار دیگر نیز وجود دارد.

اسد اضافه کرد: یکی از این عوامل مهم و تأثیرگذار این است که باید در شرایط آتش بس اجازه نداد تا برخی گروه های تروریستی از شرایط موجود برای بهبود شرایط خود استفاده کنند.

بشار اسد تأکید کرد: اضافه بر این موضوعی که مطرح شد آن است که آتش بش باید شرایطی را فراهم کند تا از ارسال کمک های مختلف از سوی ترکیه به تروریست ها جلوگیری شود و در غیر اینصورت این موضوع باعث هرج و مرج در سوریه می شود وآتش بس عملاً بی فایده خواهد بود.

رئیس جمهور سوریه با قدردانی از زحمات و همکاری های ایران و روسیه در مبارزه با تروریست های سوری همچنین به این موضوع اشاره کرد که در حال حاضر یک واقعیت تلخ آن است که بیش از 80 کشور به شیوه های  مختلف به تروریست های سوریه کمک می کنند.

بشار اسد با ذکر این نکته که سوریه کشور کوچکی است ادامه داد، به همین دلیل مبارزه با تروریست های سوریه کار زیاد دشورای نیست؛ اما مشکل ما  در مبارزه با ترورست ها، حمایت های نامحدود بین المللی است که از تروریست ها انجام می شود و در این رابطه شما می توانید نگاه کنید به عربستان و ترکیه که علناً اعلام کردند در حمایت از تروریست ها بنا دارند به سوریه نیروی نظامی اعزام کنند.

بشار اسد در پاسخ به سئوالی در رابطه با واکنش احتمالی دولت سوریه به ورد نیروهای عربستانی و ترکیه در خاک سوریه چیست، گفت: در صورت وقوع چنین اتفاقی ما همانگونه که با تروریست ها مقابله می کنیم با آنها هم به  مقابله بر می خیزیم؛ چرا که هدف ما دفاع از کشور سوریه است. 

او همچنین تأکید کرد که ترکیه و عربستان حق دخالت در امور داخلی سوریه را ندارند.

رئیس جمهور سوریه  با ذکر این نکته که از نظر قانونی تلاش در جهت تأمین امنیت سوریه حق قانونی دولت سوریه است گفت: عربستان و ترکیه حق هیچگونه دخالت در امور سیاسی نظامی سوریه را ندارند و این اقدام نقض صریح قوانین بین المللی است.
اسد اضافه کرد که عربستان سعودی حامی اصلی مالی و تسلیحاتی تروریست های سوریه از آغاز بحران تا کنون بوده است و علاقه آنها برای اعزام نیرو برای مبارزه با تروریست در سوریه با واقعیت مطابقت ندارد.

پیش از این، آنکارا و ریاض در قالب مواضع رسمی اعلام کردند که، آنها ممکن است برای مبارزه با تروریسم نیروهای زمینی خود را  به سوریه اعزام کنند و تلاش می کنند، نیروهای نظامی از 34 کشور با جمعیت عمدتاً سنی را در این اقدام با خود همراه کنند.

اسد در ادامه صحبت های خود افزود: دولت سوریه آمادگی کامل خود را برای مذاکره با مخالفان اعلام می کند ولی دولت سوریه تحت هیچ شرایطی با تروریست ها مذاکره نمی کند و اگرچه برای ما امکان مذاکره با مخالفان میهن پرست وجود دارد ولی برای ما مذاکره با تروریست ها غیرقابل امکان است.

رئیس جمهور سوریه در این مصاحبه گفت: در صورت برقراری صلح و آتش بس در سوریه دولت او مکلف خواهد شد زمینه را برای برگزاری انتخابات و شکل گیری دولت وحدت ملی با حضور همه احزاب مخالف برگزار کند و قانون اساسی جدید را تدوین کند
در بخش دیگری از مصاحبه بشار اسد با روزنامه ال پایس آمده است: اسد در پاسخ به سئوالی در مورد 10 سال آینده خود و سوریه گفت، در این میان من مهم نیستم و مهم کشور سوریه است. چرا که من بخش کوچکی از کشور سوریه هستم.

 من تمام تلاشم را برای نجات سوریه از مشکلات فعلی انجام می دهم و در حال حاضر به خاطر شغل ریاست جمهوری وظیفه من برقراری امنیت در سوریه است.

بشار اسد تأکید کرده است: من در مجموع خود را یک شهروند سوری می دانم و اگر نتوانم کشورم را در تأمین امنیت کمک کنم؛ بدون هیچ تردیدی پست ریاست جمهوری را ترک خواهم کرد.

گفتنی است هفته آینده یک گروه کاری به رهبری ایالات متحده آمریکا و سوریه قرار است تا روند برگزاری دور جدید مذاکرات صلح سوریه را بررسی کند.

در این رابطه سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و جان کری همتای آمریکایی او برای هماهنگی بیشتر در مورد دور جدید مذاکرات سوریه با یکدیگر روز شنبه 20 فوریه گفت و گوی تلفنی داشتند و بنا بر گزارش وزارت امور خارجه روسیه دوطرف بر پیگیری مصوبات اجلاس مونیخ برای مبارزه با تروریسم و ارسال کمک های انسان دوستانه تأکید کردند.

منبع: تابناک
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین