امروز : جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
۰۰:۴۸
کد خبر: ۴۴۶۲
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹
تعداد بازدید: ۱۹۰۴
رییس کنفدراسیون صادرات:
لاهوتی: با توجه به شرایط پسابرجام به نظر نمی‌رسد کشور‌های اروپایی و کشور‌های مانند کره و ژاپن بازارهای جدیدی که در ایران پیش رویشان قرار گرفته است را به دلیل مسائل سیاسی از دست بدهند.

به­گزارش«.مدّاح.نیوز.»؛ محمد لاهوتی، درباره اینکه قطع کردن و کاهش دادن روابط دیپلماتیک برخی کشور‌ها از جمله عربستان، بحرین، سودان و امارت با ایران چه تاثیراتی در فضای تجارت ایران با کشور‌های منطقه دارد، گفت: اصولا کشورها بر اساس سیاست منافع ملی‌شان به دنبال این هستند که با تمام دنیا رابطه داشته باشند و این ارتباط از ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، مراودات بین اتباع‌ و مراودات تجاری برای کشور‌ها حائز اهمیت است.

وی افزود: ایران هم جدا از این مسئله نیست. ایران با تنها جایی که ارتباط نخواهد داشت، رژیم اشغال‌گر قدس است اما با تمام دنیا بر اساس عزت و مصلحت ارتباط خواهیم داشت و از هیچ‌گونه قطع رابطه استقبال نکرده و از تصمیمات هیجانی هم پیروی نمی‌کنیم.

لاهوتی ادامه داد:‌ عربستان بیشتر به دنبال بهانه‌ای برای قطع رابطه بود، چرا که اتفاقی که افتاد در این سطح نبود که قطع رابطه سیاسی، اقتصادی و تجاری اتفاق بیفتد و حتی تردد اتباع کشور متوقف شود. اتفاقی که به دنبالش باعث شد کشور‌هایی که دنباله‌رو عربستان هستند روابط شان را با ایران قطع کنند و کشوری مثل امارات هم سطح روابط خود را با ایران کاهش دهد.

رییس کنفدراسیون صادرات درباره تاثیرات اقتصادی قطع روابط برخی کشور منطقه با ایران عنوان کرد: اگر ما به بعد اقتصادی این موضوع توجه کنیم تنها کشوری که می‌تواند ارتباطات تجاری ما را تحت تئاثیر قرار دهد امارات متحده عربی است، به این دلیل که امارت اولین شریک تجارت خارجی ایران است و ارتباطات تجاری ما از طریق آن انجام می‌گیرد. سالیان سال است که از گذشته تجار ایرانی در دوبی دفاتری داشته‌ و مشغول فعالیت بودند و ارتباطات گسترده و مناسبی با امارت وجود داشته است و حتی در زمان تحریم ها امارات کشوری بود که به نوعی با ایران همراهی داشت.

وی اضافه کرد: گرچه امارت رابطه خود را در سطح کاردار کاهش داده است اما این اتفاق به احتمال 99 درصد تاثیری در مسائل تجاری ما با امارت نخواهد داشت. اما موضوعی که باید به آن توجه کرد این است که در شرایط پسا برجام قرار داریم و قرار است از حدود 10 روز دیگر رفع تحریم‌ها آغاز شود؛ لذا به نظر نمی‌رسد با توجه به شرایط کنونی ایران و شرایط پسا برجام،‌ کشور‌های اروپایی و همچنین کشور‌هایی مثل ژاپن و کره بازار‌های جدیدی که در مقابل خود می‌بینند را به خاطر مسائل سیاسی از دست بدهند.

لاهوتی عنوان کرد: قطع رابطه‌ای که عربستان انجام داده است با توجه به حجم تجارت خارجی ایران با عربستان تاثیری بر اقتصاد ما نخواهد گذاشت اما اگر قطع رابطه با امارات اتفاق بیفتد در کوتاه مدت می‌تواند در اقتصاد ما و امارات تاثیرگذار باشد که البته با توجه به شرایط پسا برجام بلافاصله کشور‌های دیگر جایگزین خواهند شد.

به گزارش ایسنا، در پی به شهادت رساندن شیخ باقرالنمر توسط آل سعود و بالا گرفتن احساسات مسلمانان جهان نسبت به این اقدام به خصوص شدت واکنش برخی هموطنان‌مان در برابر سفارت عربستان، این کشور روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد و بحرین و سودان هم نسبت به قطع روابط با ایران اقدام کردند. امارات نیز روابط سیاسی با ایران را از سفیر به کاردار تقلیل داد.

منبع: ايسنا
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین