امروز : سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
۱۰:۳۰
کد خبر: ۴۴۲۵
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۱
تعداد بازدید: ۱۴۶۰۶
نشاط برآمده از محبت اهل بیت(ع) زیباترین نشاط است
عید نوروز با عزاداری برای حضرت زهرا(س) منافات ندارد. جدا از اینکه مردم فرصت بیشتری برای شرکت در مجالس اهل بیت(ع) پیدا می‌کنند، اساساً محافل عزاداری‌های ما آنچنان که برخی تصور می‌کنند ماتمکده نیست.
حجّت الإسلام پناهیان با دو ویژگی خاص قابل شناخت است؛ نگاه عمیق به مسائل و نگریستن به وقایع از زاویه ای متفاوت. پامنبری های حجّت الاسلام، با این دو ویژگی به خوبی آشنا هستند و سالهاست که با آن خو گرفته اند. «سخنوری» را که به دو مقوله فوق اضافه کنیم، بیشتر می شود راز پرمخاطب بودن این منبری پایتخت را درک کرد.

او می گوید عید نوروز با عزاداری برای حضرت زهرا(س) منافات ندارد. جدا از اینکه مردم فرصت بیشتری برای شرکت در مجالس اهل بیت(ع) پیدا می‌کنند، اساساً محافل عزاداری‌های ما آنچنان که برخی تصور می‌کنند ماتمکده نیست، انسان در عزاداری اهل بیت(ع) نشاط پیدا می‌کند؛ نشاطی که در تفریحاتِ رایج نیست.

به­گزارش«.مدّاح.نیوز.»؛ نزدیک شدن به پایان سال و حضور در آستانه بهاری که به عطر و یاد «مادر» عجین شده است، بهانه خوبی است تا با این روحانی انقلابی، پرسش و پاسخی متناسب با این حال و هوا داشته باشیم. آنچه پیش رو دارید، سؤال و جواب کوتاه  و البته متفاوت خبرگزاری دانشجو با حجّت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان است.


در سال 93 چه رویدادی برای شما خوشحال کننده تر بود؟ همچنین از چه رویدادی بیشتر از سایر رویدادها ناراحت شدید؟
حجة الإسلام پناهیان: اخبار یمن خوشحال کننده ترین و پررویی‌ آمریکایی‌ها ناراحت کننده ترین اخبار بود. آمریکایی‌ها مدّتی است در فضای سیاسی بین الملل وقیحانه تر اظهارنظر می‌کنند، در حالیکه بیشتر از سالهای قبل در موضع ضعف قرار دارند. اینکه دشمن شما در اوج ضعف به شما که در اوج قدرت هستید جرأت گستاخی پیدا کند خیلی ناراحت کننده است. این ناراحتی، تنها برای ما نیست بلکه تمام دردمندان و مظلومان جهان که تنها امیدشان اقتدار ایران اسلامی است ناراحت می‌شوند.

به یاد ماندنی ترین جمله حضرت آقا در سال 93 از دیدگاه شما کدام است؟
 حجة الإسلام پناهیان: "ملّت ما عاشق مبارزه با صهیونیزم است."

حال و هوای شما در نوروز 94 با توجه به تقارن آن با ایّام فاطمیه چگونه است؟ عید را کجا سپری می‌کنید
؟
حجة الإسلام پناهیان: بنده ایّام عید را به قم و مشهد مقدس مشرف خواهم شد. اساساً ایّام عید بهترین جا برای ما، حرم اهل بیت علیهم السلام است که حکم خانۀ پدری را برای ما دارد. بعضی از سالها هم سری به مناطق دفاع مقدس می‌زنیم که مقتل شهداست و بسیار انرژی بخش و نور آفرین است ولی امسال به دلیل جلسات فاطمیه توفیق پیدا نکردیم.

با توجه به اینکه عید نوروز سنّت های خاص خودش را دارد و مردم ما همه ساله آداب آن را به جا می آورند و نیز تقارن این ایّام با عزای بی بی دوعالم حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیه، پیشنهاد شما درخصوص چگونگی برگزاری این آیین و مراسمات چیست
؟
حجة الإسلام پناهیان: عید نوروز با عزاداری برای حضرت زهرا سلام الله علیه منافات ندارد. جدا از اینکه مردم فرصت بیشتری برای شرکت در مجالس اهل بیت (ع) پیدا می‌کنند، اساساً محافل عزاداری‌های ما آنچنان که برخی تصور می‌کنند ماتمکده نیست، انسان در عزاداری اهل بیت (ع) نشاط پیدا می‌کند؛ نشاطی که در تفریحاتِ رایج نیست. پس اگر نشاط لازمۀ عید است، نشاط برآمده از محبّت اهل بیت (ع) زیباترین نشاط است.

دیگر ویژگیهای برجستۀ عید نوروز، صلۀ رحم و مسافرت است که این هردو مطلقاً با ایّام فاطمیه منافات ندارند. ضمن آنکه مگر چند روز از ایّام نوروز مقارن ایّام فاطمیه است.  امیدوارم کسی در ایّام عید داغدار نشود و در سوگ نزدیکان خود نباشد وگرنه سوگ اهل بیت (ع) مغایرتی با نوروز ندارد.

سال 94 یک ویژگی خاص دارد؛ شهادت حضرت زهرا سلام الله علیه در ابتدا و انتهای آن قرار دارد. نگاه آقای پناهیان به سالی که ابتدا و انتهایش به این مناسبت گره خورده، چگونه است؟
حجة الإسلام پناهیان: امیدوارم مردم در این سال فاطمی، موجبات رضایت و خوشحالی حضرت فاطمه (س) را با دفاع هوشمندانه از حقّ فراهم کنند و خداوند متعّال هم به برکت آن حضرت، نعماتش را بر امّت اسلامی روزافزون فرماید.


حضرت آقا ابتدای هر سال، شعار خاصی را برای آن سال انتخاب می فرمایند. وظیفه مؤمنین در قبال این نامگذاری ها چیست؟
حجة الإسلام پناهیان: این نامگذاری‌ها در واقع بیان راهبردهایی برای پیشرفت جامعه است. اگر مسئولین و مردم کارهای خود را ذیل این راهبردها برنامه ریزی کنند در پیشرفت مملکت تحولات خوبی رخ خواهد داد. شهید شاطری هر سال برنامه های خود را در اوّل سال متناسب با نامگذاری حضرت آقا تنظیم می‌کردند و به همین دلیل برکت و موفقیت فراوانی در کار او وجود داشت.

منبع: دانشجو
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین