امروز : پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
۱۳:۵۹
کد خبر: ۴۳۵۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۷
تعداد بازدید: ۱۸۷۰
نشست های جداگانه اصلاح طلبان و اصولگرایان؛
تلاش جریان های سیاسی کشور برای سازمان یابی و وحدت یافتن رو به فزونی نهاده است. اتفاقی که در فضای سیاسی این روزهای کشور بیشتر دیده می شود.
احزاب در مسیر یار گیری های جدید - اميد فروغي كيسميبه­گزارش«.مدّاح.نیوز.»؛ همایش شنبه گذشته جمعی از اصولگرایان با عنوان «همگرایی اصولگرایان» و گردهمایی طیفی از اصلاح طلبان با عنوان «امتداد اعتماد» دو نمونه از این تحرکات است. البته برپایی این همایش ها خالی از حاشیه نبود و به مانند بقیه گردهمایی های حزبی دارای متن و حاشیه مخصوص به خود بود. چنانکه اصولگرایانی که روز شنبه در مجتمع 13 آبان گردهم آمده بودند تا ضمن ابراز همگرایی پای سخنان آیت الله مصباح یزدی بنشینند با این سؤال مواجه شده اند که چرا اغلب چهره های شاخص طیف اصولگرای میانه رو در نشست همگرایانه آنها حضور نداشته اند. 

در مقابل همایش روز دوشنبه اصلاح طلبان به میزبانی حزب اعتماد ملی نیز با واکنش طیف تندرو مواجه شده است که از اساس با فعالیت این حزب سیاسی اصلاح طلب مخالفت دارند. 

با این حال اخبار منتشر شده از این دو اردوگاه سیاسی حکایت از آن دارد که فارغ از این حواشی اصولگرایان و اصلاح طلبان برنامه های خود برای سازماندهی بیشتر درون جناحی را در دستور کار دارند.

*هماهنگی اصولگرایان برای دیداری سه جانبه

«دیدار سه جانبه آیات مصباح، موحدی کرمانی و یزدی نماد وحدت اصولگرایان است» این موضوعی است که روز گذشته از سوی حجت الاسلام سید رضا تقوی، از اعضای جامعه روحانیت مبارز تهران مطرح شده است.

تقوی با بیان اینکه هنوز زمان این دیدار به صورت دقیق مشخص نشده است، گفت: «دیدار در چنین سطحی نقطه امید برای همه اصولگرایان و علاقه مندان به انقلاب است.»

وی که روز شنبه در همایش همگرایی اصولگرایان اعلام کرده بود با کسب اجازه از آیت الله مهدوی کنی و به نمایندگی از جامعه روحانیت و مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم مسئول پیگیری وحدت اصولگرایان شده و در این باره تنها به این دو تشکل گزارش خواهد داد، یادآور شد: «بنده خودم نیز در این جلسه حضور خواهم داشت و این نشست در راستای همایش همگرایی اصولگرایان است که روز شنبه با حضور شخصیت های سیاسی برگزار شده بود.»

با این حال ترکیب چهره های سیاسی که به دعوت شورای همگرایی اصولگرایان در چهارمین نشست این شورا حضور یافته بودند نشان می داد که این شورا در مسیر دستیابی به هدف هنوز راه طولانی در پیش دارد. چنانکه در این نشست اغلب نمایندگان عضوفراکسیون پایداری مجلس و جمع زیادی از وزرای دولت احمدی نژاد و معاونان حضور داشتند و اصولگرایانی مانند «محمدنبی حبیبی، اسدالله بادامچیان، محمد میرسلیم و حمیدرضا ترقی» از مؤتلفه اسلامی، «سیدرضا تقوی، موحدی کرمانی، ابراهیمی و انصاریان» از جامعه روحانیت مبارز، «حسین فدایی، غلامعلی حدادعادل و مجتبی رحماندوست» از جمعیت ایثارگران و محسن کوهکن از جبهه پیروان خط امام و رهبری به نسبت تعداد پایداری ها و یاران احمدی نژاد در اقلیت قرار می گرفتند. 

علاوه بر اینکه نشانی از اصولگرایانی همچون علی لاریجانی، محمد باقر قالیباف، محسن رضایی و دیگر چهره های اصولگرا در این نشست نبود که موجب برخی گمانه زنی ها نیز شد.

هر چند حمیدرضا حاجی بابایی از حاضران همایش همگرایی اصولگرایان روز گذشته درباره این گمانه زنی به ایلنا گفت: «تمامی دوستان مدعو عضو جلسات پنجشنبه های اصولگرایان یعنی شورای مرکزی وحدت اصولگرایی هستند.» وی همچنین افزود: با توجه به شکست هایی که به اصولگرایان بر اثر تفرقه ها وارد شده حالا همه به چنین درکی رسیده و رمز موفقیت در آینده را وحدت می دانند.»

دست یافتن به همگرایی

در همین زمینه حجت الاسلام حسین ابراهیمی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز نیزدر گفت و گو با خبرنگار ایران به پرسش هایی درباره تأثیر نشست های برگزار شده بر دست یافتن اصولگرایان به همگرایی و اینکه چرا چهره های میانه رو اصولگرا در این نشست ها حضور نداشته اند، پاسخ داد. 

وی با بیان اینکه طبیعتاً هر حرکتی در ابتدای خود با استقبال کمتری مواجه می شود اما رفته رفته افراد بیشتری را جذب می کند، گفت: «این حرکت، حرکتی است که می تواند همه افراد را جذب کند. کما اینکه در این جلسه بعضی افراد نیامده اند اما جریان های دیگری مانند جمعیت ایثارگران و جبهه پایداری حضور خوبی داشته اند.»

ابراهیمی در پاسخ به این پرسش که آیا نمایندگان اصولگرایی چون علی مطهری برای حضور در این جلسات دعوت نمی شوند یا آنها خودشان حضور پیدا نمی کنند، با تأکید بر اینکه دست یافتن به همگرایی زمان می برد، اظهار داشت: «ما از همه اصولگرایان دعوت کرده ایم. البته همه حضور پیدا نمی کنند. اما عمده شان در این جلسات هستند.»

*«امتداد اعتماد»؛ همایشی برای بازگشت

همایش «امتداد اعتماد» که همزمان با روز عید غدیر برگزار شد گرچه برای اعلام بازگشت رسمی و عملی حزب اعتماد ملی به عرصه فعالیت های سیاسی پس از پنج سال توقف فعالیت برگزار شد؛ اما حضور چهره هایی از احزاب مختلف اصلاح طلب این همایش را به فرصتی برای کلید خوردن بحث همگرایی بیشتر اصلاح طلبان تبدیل کرد. به این ترتیب رسول منتجب نیا قائم مقام حزب اعتمادملی و دیگر اعضای شورای مرکزی اعتماد ملی در نبود دبیرکل حزب متبوع شان میزبان چهره های اصلاح طلبی همچون محمدرضا عارف، محسن رهامی، الیاس حضرتی، هادی غفاری و علیرضا محجوب بودند.

با این حال از این منظر جای بسیاری از چهره های اصلاح طلب دیگر در این همایش خالی بود. با این حال اصلاح طلبان که در سخنان خود از گشایش فضای سیاسی کشور در دولت یازدهم استقبال می کردند، نشست خود را با پیام سید محمد خاتمی آغاز کردند. پیامی که خاتمی در آن ابراز امیدواری کرده بود «شاهد فضایی گسترده تر و کاهش و رفع محدودیت ها بخصوص برای دلبستگان به انقلاب و خواستاران سربلندی ایران و ایرانی و رفع خطرهای فراوان بیرونی و درونی برای مسلمانان باشیم.»

رسول منتجب نیا، قائم مقام حزب اعتمادملی نیز در این همایش با اشاره به پیام های غدیر بر «حفظ وحدت امت اسلامی، بین شیعه و سنی و بین همه سلایق حاضر در یک جامعه و نه تنها حمایت از یک سلیقه خاص» تأکید کرد. منتجب نیا همچنین در واکنش به برخی مخالفت ها با برپایی نشست حزبی اعتماد ملی گفت: «تندروها از تحرک و وحدت اصلاح طلبان می ترسند.» وی در خصوص انتشار اخباری از سوی برخی از رسانه ها علیه همایش حزب اعتماد ملی به ایلنا گفت: «کشور دارای قانون است و نباید قانون و اخلاق را براساس سلیقه و نظرات جناحی تفسیر کرد.» وی اظهار داشت: «متأسفانه این افراد در گذشته رفتارهای ضداخلاقی بسیاری داشته اند و نتیجه این رفتارهایشان را هم در انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری مشاهده کردند.» وی در خصوص اینکه برخی رسانه ها می گویند همایش حزب اعتماد ملی بدون مجوز برگزار شده است خاطرنشان کرد: «این یک دروغ است چرا که هم از فرمانداری و هم از اداره اماکن مجوزهای لازم برای برگزاری این همایش را دریافت کرده ایم.»

منبع: ایرنا
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین