امروز : شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
۱۰:۳۳
کد خبر: ۴۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۹
تعداد بازدید: ۲۲۱۳
طرح جهادی در راستای فرمايشات مقام معظم رهبری!!!
آن گونه که مستندات ثبت شده در سازمان پارک ها و فضای سبز شهر تهران نشان می دهد، قرار است بیش از 130 هکتار از زمین این پروژه به ساخت وساز مسکونی و خدمات جانبی اختصاص داده شده و حدود 53 هزار تن در آن سکونت کنند؛ طرحی بر خلاف سخنان صریح رهبر انقلاب و طراحی اولیه پروژه!
بوستان ولایتاگر روزگاری ارتش برای تخلیه نکردن پادگان قلعه مرغی اینقدر دلیل و برهان آورد که در نتیجه شهرداری وقت تهران مجبور شد بزرگراه شهید نواب صفوی را بر خلاف نقشه قبلی پیش برده و با یک چرخش، رفع و رجوع کند، اکنون زمین پادگان سابق اینقدر از چشم ناظران دور افتاده که برای سودجویی از آن نقشه می کشند و نگران هیچ چیزی نیستند!

به­گزارش«.مدّاح.نیوز.»؛ با وجود آنکه سه سال و نیم از واگذاری پادگان سابق قلعه مرغی ـ و قدیمی ترین فرودگاه کشور که در دل آن قرار گرفته ـ به شهرداری برای ساخت بزرگترین بوستان خاورمیانه می گذرد و فاز نخست این طرح با تبلیغات فراوان افتتاح شده، شواهد از توقف کار در این بوستان و نقشه های عجیب و غریب برای مابقی زمین های این پروژه بزرگ و حیاتی خبر می دهد .

هرچند مدتی است در نقشه های شهرداری تهران، کل محدوده پادگان سابق قلعه مرغی، بوستان ولایت نام گرفته و فضای سبز در نظر گرفته شده، نقشه های واقعی حکایت متفاوتی نشان می دهند و حتی در طرح توسعه بوستان هم به وضوح می توان زمین های بلاتکلیف رها شده را دید؛ قسمت هایی که قرار نیست بوستان شوند!

بوستان ولايت

از یک سو مدتی است جز ساخت وساز چند ساختمان در حاشیه های بوستان، رخداد خاصی در این محدوده بزرگ چند صد هکتاری روی نداده تا عملا از بزرگ ترین بوستان خاورمیانه، جز حلقه پیرامونی (شامل چمن کاری، دیوار کشی، ساخت پیاده رو، نصب صندلی، ساخت پارکینگ، مجموعه تفریحی و...)، چیز دیگری محقق نشده باشد و از سوی دیگر، طرح و نقشه هایی برای زمین های باقی مانده پروژه ارائه شده که 180 درجه مخالف اهداف واگذاری پادگان قدیم قلعه مرغی به شهرداری است! 

به عبارت بهتر، جز مجموعه تفریحی، ورزشی، سفره خانه، شورای محله و امثال آن ها ـ که بیشتر با تغییر کاربری ساختمان های بر جای مانده از پادگان هوانیروز حاصل آمده اند ـ بخش احداث شده بوستان را می توان شامل ایجاد حلقه ای پیرامون زمین سیصد هکتاری به جای مانده از پادگان توصیف کرد که هنوز درختان قرص شده در آن هم به حدی نرسیده اند که بتوان برچسب فضای سبز را به آن چسبیدنی دانست. در حالی که قسمت اصلی زمین دست نخورده مانده و اسناد حکایت از آن دارند که قرار نیست بخش اعظم آن به بوستان تبدیل شود.

آن گونه که مستندات ثبت شده در سازمان پارک ها و فضای سبز شهر تهران نشان می دهد (اینجا ببینید و از اینجا نسخه پی دی اف آن را دانلود نمایید)، قرار است بیش از 130 هکتار از زمین این پروژه به ساخت وساز مسکونی و خدمات جانبی اختصاص داده شده و حدود 53 هزار تن در آن سکونت کنند؛ طرحی بر خلاف سخنان صریح رهبر انقلاب و طراحی اولیه پروژه!


پروژه بوستان ولایت در سایت این سازمان وابسته به شهرداری این گونه معرفی شده است؛
۱ـ مساحت محدوده طرح ۲۹۱ هکتار

الف) بخش جنوبی به مساحت 130.5 هکتار [130 ممیز 5] جهت توسعه مسکونی و تأمین خدمات وابسته در مقیاس ناحیه و محله 
ب) بخش شمالی به مساحت 150.5 هکتار [150 ممیز 5] جهت تأمین فضای باز و سبز منطقه و مناطق همجوار

۲ـ تراکم‌های کاربری مسکونی، ۱۸۰ درصد، ۲۲۰ درصد و ۲۵۰درصد و کل زیربنای مسکونی 726ر271ر1 مترمربع (12717 واحد) و جمعیت پذیری ۱۸۶ نفر در هکتار معادل ۵۳۱۱۶ نفر.
این طراحی که بر خلاف تعریف ابتدایی پروژه است، زمانی بیش از یک تعریف برنامه در یک سایت به نظر رسیده و از تخلفی گسترده و آشکار خبر می‌دهد که سخنان رهبر انقلاب در مراسم کلنگ‌زنی این پروژه در اسفند سال ۱۳۸۹ را بازخوانی کنیم:

«طرح‌هاى فضاى سبزِ اینجا ـ حالا آقاى شهردار محترم گفتند، قبلاً هم من گزارشش را دیدم ـ نزدیک سیصد هکتار زمین است؛ این خیلى مهم است. ایشان می‌گویند می‌خواهیم دویست و بیست هکتارش را فضاى سبز درست کنیم. شما باید مواظب آن بقیه باشید. هشتاد هکتار زمین وسط شهر، چیز کمى نیست. اینجا زمینهائى است که متر مترش محاسبه دارد. 
شما اینجا هشتاد هکتار زمین دارید؛ مراقب باشید که چه اتفاقى بناست براى این زمین‌ها بیفتد. 
شما‌ها بحمداللَّه خودتان پاکید، اهل هیچ گونه استفاده‌ سوء نیستید؛ اما اینجور نیست که تمام محیط زندگى، خالى از آدم‌هاى سوءاستفاده‌جو باشد. مراقب باشید طرح‌هایى که می‌خواهید اینجا اجرا کنید، از بیرون محیطِ شما‌ها برایش طراحى نشده باشد؛ با بعضى از توجیه‌هاى گوناگون، توجیه‌هاى اقتصادى، تأسیس مرکز تجارى. همین طور بقیه‌ى جا‌ها. 
حالا اینجا بزرگ‌ترین است، اینجا مهم‌ترین است، اما تهران باز هم مراکز دیگر دارد؛ مراکزى که می‌توان در آن‌ها فضاى سبز درست کرد، می‌توان فضاى تنفسى براى تهران درست کرد، می‌توان ریه‌هاى تهران را تقویت کرد. 
حقیقتاً ریه‌هاى تهران ضعیف است. تهران شهر بزرگى است و جمعیت زیادى دارد. با همه‌ى زحمتهائى که شما کشیدید، فضاى سبز در این شهر، خیلى کمتر از آن مقدارى است که باید باشد».

منبع: تابناک
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین