امروز : جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
۰۲:۰۵
کد خبر: ۴۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۲
تعداد بازدید: ۱۸۱۲
جنگنده های ایران هواپیمای آمریکایی را به زمین نشاندند
واشنگتن‌پست از قول یک مقام آمریکایی نوشت که ایران این هواپیما را وادار به فرود کرده و جت‌های جنگنده ایران این هواپیما را همراهی کرده‌اند.

به­گزارش«.مدّاح.نیوز.»؛ دولت آمریکا تایید کرده یک هواپیمای اماراتی که در اجاره نیروهای ائتلاف بین‌المللی تحت‌رهبری این کشور در افغانستان بوده، در بندرعباس فرود آمده است.

 

 

به نوشته سایت بی بی سی فارسی (BBCPERSIAN) هواپیما از شرکت اماراتی فلای‌دوبی بوده و از پایگاه بگرام که بزرگ‌ترین پایگاه نظامی آمریکا در افغانستان است، عازم دوبی در امارات عربی متحده بوده است.

 

 

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست گزارش داده که مسئولان مراقبت پرواز در ایران درباره طرح پرواز این هواپیما تردید کرده‌اند و ابتدا از آن خواسته‌اند به مبدا خود در افغانستان باز گردد و طرح پروازش را اصلاح کند. اما خلبانان این هواپیما گفتند که سوخت کافی برای بازگشت ندارد و این شد که مسئولان ایرانی از آن خواستند در بندرعباس فرود بیاید.

 

 

این روزنامه نوشته است که حدود یکصد آمریکایی و احتمالا دو شهروند کانادا سوار این هواپیما بوده‌اند.

 

 

واشنگتن‌پست از قول یک مقام آمریکایی نوشت که ایران این هواپیما را وادار به فرود کرده و جت‌های جنگنده ایران این هواپیما را همراهی کرده‌اند.

 

 

هرچند طبق همین گزارش، برخی دیگر از مقام‌هایی آمریکایی گفته‌اند که هواپیما به اختیار خود در بندرعباس به زمین نشسته است.

 

 

پس از انتشار این خبر، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت که این یک "مشکل اداری" بوده و هواپیما "وادار" به فرود نشده بلکه مسیرش را از دوبی به بندرعباس تغییر داده است.

 

 

این مقام آمریکایی که نامش نیامده، ابراز امیدواری کرده است که این مسئله به‌زودی حل شود و هواپیما پرواز خود را از سر بگیرد.

 

 

شرکت هواپیمایی فلای‌دوبی تایید کرده که این پرواز به شماره FZ 4359 "تغییر مسیر" داده و زمان فرود جدیدی برای آن در دوبی "تعیین شده است". این شرکت جزئیات بیشتری در این باره نداده است.

 

 

ایران هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده است.

 

 

در موارد مشابهی از مناقشه بر سر پروازهای عبوری از آسمان ایران، از جمله شش سال پیش یک پرواز عازم افغانستان در ایران فرود آمد که برخی منابع ایرانی ابتدا گزارش داده بودند حامل نیروهای نظامی آمریکا بوده و "حریم هوایی ایران را نقض کرده بود".

 

 

آن‌زمان خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس گزارش داد که یک فروند هواپیمای آمریکایی، پس از نقض حریم هوایی ایران وادار به فرود شده است.

 

 

قرارگاه مرکزی آمریکا در خاورمیانه و آسیای مرکزی (سنت‌کام) این گزارش را رد کرد.

 

 

پس از آن يك مقام نيروهای مسلح ایران گفت که آن هواپیما یک فروند جت فالکون بوده و قصد داشته با اسم پرواز نظامی، از آسمان ایران عبور کند.

 

 

او گفت که سرنشینان این هواپیما، آمریکایی نبوده‌اند و "پس از آن كه عدم سوء نيت آنان به اثبات رسيد"، ایران به هواپيما اجازه داد پروازش را از سر بگیرد و از آسمان ایران خارج شود.

 

 

ایران و آمریکا بیش از سه دهه است که رابطه‌شان را قطع کرده‌اند اما در یک سال گذشته، دیدارها و تماس‌هایی بین مقام‌های تهران و واشنگتن از سر گرفته شده است.

 

 

در هفته‌های گذشته و با بالاگرفتن تهدید گروه "دولت اسلامی" (داعش) در عراق و سوریه، سخن از همکاری ایران و آمریکا در این باره به میان آمده است اما هر دو طرف آن را تکذیب کرده‌اند.

 

 

سایت صدای آمریکا (VOA) که وابسته به وزارت خارجه آمریکاست فرود اجباری این هواپیما را منکر شد:

 

 

یک هواپیمای متعلق به نیروهای ائتلاف  که روز جمعه از پایگاه هوایی بگرام در افغانستان عازم دوبی بود، راه خود را به سوی ایران کج کرد.

 

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفت فرود هواپیمای دوبی فلای در ایران «به اجبار نیروهای نظامی ایران» صورت نگرفته و «مسئله ای مربوط به بوروکراسی » بوده است. او افزود: «درحال حاضر مسئله حل شده و هواپیما بزودی پرواز خود را از سر خواهد گرفت.»

 

 

واشنگتن پست نوشته است، این هواپیما روز جمعه و پس از آن که مقام های ایرانی از او درباره برنامه پروازش پرسیدند، در بندرعباس فرود آمد.

 

 

ماموران کنترل رفت و آمد هوایی در آسمان ایران، در تماس با هواپیما از او خواسته بودند که به افغانستان بازگردد و نقشه پرواز خود را تصحیح کند. اما پس از آن که خلبانان مقام های ایرانی را از نداشتن سوخت کافی برای بازگشت به بگرام  آگاه کردند، از آن ها خواسته شد که فرود آیند.

 

 

واشنگتن پست از قول یک مقام آمریکایی می نویسد جت های جنگی ایرانی،  هواپیما را که حامل حدود یک صد سرنشین آمریکایی و چند کانادایی بود، تا فرود بر زمین اسکورت کردند. با این حال مقام های دیگر آمریکایی این امر را تکذیب کرده و گفته اند که هواپیما به میل خود به زمین نشسته است. به گفته آنان قرار است هواپیما بزودی پرواز خود را آغاز کند.


جنگنده های ایران هواپیمای آمریکایی را به زمین نشاندند
منبع: جام نيوز
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین