امروز : پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
۱۹:۰۵
کد خبر: ۴۱۳۱
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۵
تعداد بازدید: ۲۱۲۳
ضیافت افطاری رئیس‌جمهور با روحانیون؛
جمعی از علما و روحانیون شب گذشته همزمان با بیست و هشتمین شب از ماه مبارک رمضان ضمن دیدار با رئیس جمهور در مراسم ضیافت افطاری روحانی شرکت کردند.

به­ گزارش«.مدّاح.نیوز.».؛ حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران از ابتدای ماه مبارک رمضان در ضیافت‌های افطاری متعدد، میزبان گروه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، نخبگان، هنرمندان، اصحاب رسانه، خانواده شهدا و ایثارگران و ورزشکاران بوده و در همین راستا، شب گذشته نیز جمعی از علما و روحانیون کشور مهمان ضیافت افطاری رئیس‌جمهور بودند.

این مراسم از ساعت 19/45 در ساختمان شهید بهشتی نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد و چهره‌هایی از جمله آیت‌الله موحدی‌کرمانی، آیت‌الله مقتدایی عضو مجلس خبرگان رهبری، حجت‌‌الاسلام شهیدی محلاتی رئیس بنیاد شهید، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری، حجت‌الاسلام علوی وزیر اطلاعات، محمد نهاوندیان رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور، حسین فریدون دستیار ارشد رئیس‌جمهور و جمعی از علما و امامان جماعات مساجد کشور حضور داشتند.

آیت‌الله مقتدایی عضو مجلس خبرگان رهبری طی سخنانی در این مراسم به اهمیت و برکات ماه مبارک رمضان و تأثیرش بر امنیت کشور اشاره کرد و گفت: ملت ما در شرایطی با آرامش ماه رمضان را پشت سر گذاشت که کشورهای اطراف ما اوضاع مناسبی ندارند و قطعاً این از برکات نظام جمهوری اسلامی ایران است که ان‌شاءالله به‌فضل الهی در جهان خواهد درخشید و نورافشانی خواهد کرد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به اسلامیتش این جایگاه عظیم را دارد و اسلامیت نظام باید حفظ شود که اگر اسلامیت حفظ شد این نظام همچنان مستقر و باقی خواهد ماند.

عضو مجلس خبرگان با اشاره به نقش روحانیت در حفظ و بقای دین خاطرنشان کرد: حمایت از روحانیت و حفظ جایگاه روحانیت اسلامیت و معنویت نظام جمهوری اسلامی ایران را تضمین می‌کند.

آیت‌الله مقتدایی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی رئیس‌جمهور افزود: انصافاً بین تمام رؤسای جمهوری که در کشورمان داشته‌ایم آقای روحانی ارتباط بسیار قوی با حوزه‌ها و روحانیون دارند و حتی خبر رئیس‌جمهور شدن ایشان که به گوش رسید، شادی فوق‌العاده‌ای در حوزه‌ها به چشم می‌خورد و حتی مراجع عزیز هم اظهار خرسندی کردند.

وی با بیان "صحبت‌ها و مواضع رئیس‌جمهور محترم مورد تأیید مراجع تقلید نیز هست و بنده در دیدار خصوصی به آقای روحانی نیز این مطلب را عرض کردم"، تصریح کرد: انتظار ما از این عزیز (روحانی) این است که ارتباط خود را با مراجع و علما حفظ کنند و ان‌شاءالله در مقام تأکید بر اسلامیت که منشأ آن روحانیت است قرار داشته باشند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری از رئیس‌جمهور خواست که در آینده‌ای نزدیک هرچه سریع‌تر به قم سفر کند تا دیداری با مراجع تقلید نیز داشته باشند.

آیت‌الله مقتدایی ادامه داد: البته کنار این سجایایی که عرض شد اشکالاتی و خدشه‌هایی هم وجود دارد، در جلسه‌ای خصوصی نیز این مطلب را عرض کردم که البته شخص رئیس‌جمهور نیز هم این موارد را قبول دارند و نباید هم این خدشه‌ها به پای ایشان ثبت شود.

وی تصریح کرد: دغدغه‌هایی وجود دارد که درباره آن باید بحث و گفت‌وگو شود. البته ما این‌ها را از سمت ایشان نمی‌دانیم و مطمئن هستیم که با مذاکره حل می‌شود.

به گزارش تسنیم، حجت الاسلام سیدرضا تقوی رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه به عنوان دومین سخنران این مراسم با بیان "800 خطیب جمعه در کشور داریم" گفت: به‌تبعیت از رهبر معظم انقلاب و سیاست‌های ابلاغ شده از دولت روحانی حمایت می‌کنیم و همه ائمه جمعه مسائلی را که رهبری فرمودند به گوش جان سپرده حمایت خود را از دولت و رئیس‌جمهور یک وظیفه می‌داند.

وی افزود: البته تریبون نماز جمعه طبق سیاست‌های ابلاغی همراه با نقد منصفانه و دفاع واقع‌بینانه است و این سیاست همه ائمه جمعه است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در ادامه به مسئله فرهنگ و دغدغه‌های موجود در این زمینه اشاره کرد و خطاب به رئیس جمهور گفت: جناب آقای روحانی، ما موفقیت دولت شما را موفقیت نظام می‌دانیم و قطعاً موفقیت شما نیز موفقیت روحانیت است.

تقوی ادامه داد: فرهنگ مسئله مهمی است و ما انتظار داریم که به اصحاب فرهنگی در دولت توصیه کنید که مواضع و تذکرات رهبر انقلاب به‌خصوص در مسائل فرهنگی را اولاً خوب بشناسند و سپس رعایت کنند و مبادا روزی که رهبری از بعضی حرکت‌های فرهنگی ناراحت شوند.

وی با بیان اینکه آقای رئیس‌جمهور نسبت به مواضع رهبر انقلاب مسلط هستند و در ولایت‌مداری و عشق به رهبری از سوی ایشان شکی وجود ندارد، گفت: انتظار داریم رئیس‌جمهور به بدنه دولت و اصحاب فرهنگی تأکید داشته باشند که نارضایتی از این ناحیه بروز نکند.

تقوی با بیان "همه باید به مسئله فرهنگ کمک کنیم" از عدم تخصیص بودجه مناسب به روحانیون جهت تبلیغ در ماه مبارک رمضان انتقاد کرد و گفت: متأسفانه به‌خاطر نداشتن بودجه 6 هزار مبلغ نتوانستند به مناطق مختلف کشور اعزام شوند. بنابراین باید روی مسائل تبلیغاتی در زمینه دین حساسیت داشته باشیم.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در پایان با اظهار "انتظار دیگر ما از دولت این است که مشغول حاشیه‌سازی‌ها نشوند" تصریح کرد: برخی با حاشیه‌سازی‌ها تلاش دارند دولت را مشغول کنند، مثلاً برخی رسانه‌ها تبلیغ می‌کنند که زنها چرا به استادیوم ورزشی نمی‌روند، اما باید این سؤال را مطرح کرد که واقعاً این اولویت کشور است، خیر، اینها حاشیه‌سازی است و توصیه می‌کنم که دولت توجهی به این حاشیه‌سازی‌ها نداشته باشد و اصلاً جواب آنها را ندهد.

به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام فیرحی عضو مجمع مدرسین حوزه علمیه قم در مراسم ضیافت افطاری رئیس‌جمهور با جمعی از علما و روحانیون کشور طی سخنانی با بیان "امروز در جهان، ایران و خاورمیانه شاهد دو پدیده همزمان و در عین حال متناقض هستیم" گفت: بازگشت دین به حوزه سیاست و ظهور و بروز افراط‌گرایی و خشونت مذهبی دو پدیده‌ای هستند که با آن روبه‌روایم.

وی افزود: خطر افراط‌گرایی چه در داخل و چه در خارج چیزی نیست که نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و رهبران مذهبی از آن غفلت کنند و امروز بسیاری از کشورها نگاهشان به ایران است که آیا جمهوری اسلامی ایران و ریاست محترم جمهور چه پیامی به جهان مخابره می‌کنند.

این عضو مجمع مدرسین حوزه علمیه قم از پیشنهاد خود به رئیس‌جمهور مبنی بر تأسیس شورای اختصاصی مذهبی جهت مشاوره به رئیس‌جمهور خبر داد و گفت: همان‌گونه که در تمام حوزه‌های تخصصی در بخش اقتصاد، سیاست خارجی یک شورای متخصصی وجود دارد چه خوب است که یک شورای مذهبی نیز تأسیس شود تا این شورا بتواند مسائل جهانی را با دقت بیشتر و به‌روزتری پاسخ بگوید.

حجت‌الاسلام فیرحی در پایان با بیان "اطراف ما پر از خشونت و افراط است و خدای ناکرده ممکن است این خشونت روزی در جامعه ممکن شود" گفت: باید برای این روزها فکری کرد و بهترین راه آن این است که شورای مشورتی در زمینه مسائل مذهبی تأسیس شود که همه‌گونه به مسائل مذهبی اختصاص داشته باشد.

به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام شجاعی از اعضای جامعه وعاظ تهران نیز به‌عنوان آخرین سخنران مراسم شنبه‌شب ضیافت افطاری با رئیس‌جمهور طی سخنانی آمریکا را دشمن کثیف و بی‌بندوبار دانست و گفت: اگر به خدا امید داشته باشیم در تمام مراحل موفق خواهیم بود و ما نیز تربیت‌مان بر همین اساس استوار است که دعوت به خدا شده‌ایم و خدا به‌لطف و کرمش رئیس‌جمهور ما را یاری خواهد کرد.

یکی از نکات جالب برگزاری این مراسم این بود که بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده به هریک از سخنرانان، وقت 5 دقیقه‌ای اختصاص داده شده بود که به دلیل طولانی شدن سخنان آیت‌الله مقتدایی به حجت‌الاسلام شجاعی که آخرین سخنران این برنامه بود و بعد از وی، باید رئیس‌جمهور سخنرانی می‌کرد، خواسته شد که در طول 3 دقیقه صحبت‌های خود را به پایان برساند اما برخلاف این موضوع وی مدت 12 دقیقه صحبت کرد که همین دلیل باعث شد تا رئیس‌جمهور فرصت 5 دقیقه‌ای برای بیان دیدگاه‌های خود داشته باشد که همینگونه هم شد و روحانی در 6 دقیقه سخنان خود را به پایان رساند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور نیز طی سخنانی با بیان اینکه روحانیت معظم و بزرگانی که در حوزه‌های علمیه تربیت شده‌اند بعد از پیروزی انقلاب بار بسیار سخت‌تر و سنگین‌تری بر دوش دارند، گفت: اگر تبلیغ از دین و مرجعیت حل معضلات مردم به‌عنوان دو رسالت سنگین روحانیت به حساب می‌آمد، امروز اداره کشور و حمایت از حاکمیت و حکومت به‌عنوان بار سنگین و بزرگی بر دوش روحانیت قرار دارد.

وی افزود: در رأس دستگاه اجرایی‌ حکومت چه روحانی باشد چه غیرروحانی، بار مسئولیت حکومت اسلامی از دید مردم بر دوش روحانیت است که در رأس آن نظام ولایت فقیه بالاترین مقام است و همه قوانین کشور و انتخابات از گلوگاهی به‌نام شورای نگهبان رد می‌شوند.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه بار رسالت اداره کشور بر دوش روحانیت است، تصریح کرد: امروز باید دست به دست هم دهیم تا از معضلات و مشکلات عبور کنیم.

روحانی ادامه داد: بنده به‌عنوان کسی که در 11 ماه، مسئولیت اجرایی کشور را بر دوش داشته‌ام، به همه علما عرض می‌کنم هم امید مردم نه‌تنها کاهش پیدا نکرده بلکه افزایش پیدا کرده است و هم امید ما در دستگاه اجرایی که کاهش پیدا نکرده بلکه افزایش یافته است.

به‌گفته رئیس‌جمهور دولت در اقتصاد، سیاست خارجی، سیاست داخلی، مسائل فرهنگی، اجتماعی و امنیتی قدم‌های امیدبخشی را کنار دو قوه دیگر و کنار رهبر معظم انقلاب که بر قوا نظارت دارد برداشته و گام‌هایش را به پیش می‌گذارد.

روحانی در بخش پایانی سخنانش به حوادث منطقه و نوار غزه اشاره کرد و افزود: ایستادگی مردم فلسطین و غزه از آثار انقلاب اسلامی این سرزمین و نفس‌های گرم امام خمینی(ره) و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب است و در مدت 20 روزی که رژیم صهیونیستی مداوم بر سر مردم بی‌دفاع غزه آتش می‌ریزد، برای اولین‌بار در تاریخ این رژیم است که پایتخت آن زیر ضربات مسلمانان قرار گرفته است و برای نخستین بار فرودگاه پایتخت آنها تعطیل شده و پرواز‌های‌شان ممنوع و همچنین برای اولین بار است که بیش از 4 میلیون از جمعیت این رژیم برای دفاع از جان خود به زیرزمین رفته‌اند.

وی تصریح کرد: امروز همه اطلاعات به ما می‌گوید مردم غزه از لحاظ روحیه با روز اول هیچ تفاوتی نکرده‌اند و با وجود کشته‌ها و مجروحین بالا روحیه ایستادگی و مقاومت در آنجا ادامه دارد و این به‌معنای آن است که این ایستادگی زیر سایه فرهنگ اسلام و انقلاب اسلامی است.


روحانی با بیان اینکه مردم غزه با اتحاد و یک‌پارچگی از همه مشکلات عبور خواهند کرد، گفت: رمضان ماه صبر و مقاومت است و ان‌شاءالله روحیه معنوی همه ملت ما افزایش پیدا کرده است.

مهمان حاضر در مراسم نماز مغرب و عشا را به امامت رئیس‌جمهور اقامه کردند و سپس در ضیافت افطاری وی شرکت کردند.

منبع: تسنیم
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین