امروز : جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
۰۱:۴۰
کد خبر: ۴۱۰۹
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۱
تعداد بازدید: ۱۹۰۲
اولتیماتوم سازمان لیگ موثر خواهد بود؟
فصل گذشته وزارت ورزش برای اولین بار دست به اعلام رقم ریز قرارداد بازیکنان دو باشگاه بزرگ پایتخت زد. ارقامی در این میان مشاهده می‌شد که تعجب و البته انتقاد هواداران و اهالی فوتبال را به دنبال داشت.
به­ گزارش«.مدّاح.نیوز.».؛ اعلام رقم قرارداد بازیکنان فوتبال در همه جای دنیا، امری طبیعی و عادی است که در هنگام انتقال به صورت رسمی اعلام می‌شود اما در ایران، نه مدیران و نه بازیکنان علاقه‌ای برای رسانه‌ای شدن رقم قرارداد ندارند.

پس از قراردادهای میلیاردی چند بازیکن در لیگ برتر، عزیز محمدی رئیس وقت سازمان لیگ قانونی تحت عنوان «سقف قرارداد» تصویب کرد تا از پرداخت رقم‌های میلیاردی جلوگیری کند اما مدیران عامل باشگاه‌ها برای راضی نگاه داشتن ستاره‌های گران‌قیمت خود مبالغ هنگفتی را خارج از قرارداد ثبت شده در هیأت فوتبال به صورت نقدی و غیرنقدی به بازیکنان می‌پرداختند.

با بی‌اثر شدن این قانون، مهدی تاج پس از در دست گرفتن ریاست سازمان لیگ، قانون «سقف بودجه» را به جای سقف قرارداد تصویب کرد تا باشگاه‌ها با توجه به توان مالی به بازیکنان پول بدهند اما این قانون هم نتیجه‌ای در پی نداشته است.

این در حالی است که در همه جای دنیا این کار انجام می‌شود اما تفاوت در نحوه درآمدزایی و به عبارت دقیق‌تر «باشگاه‌داری» در ایران و دیگر نقاط جهان است.

حتی باشگاهی مانند رئال مادرید که به ولخرجی در میان تیم‌های اروپایی شهرت دارد پس از صرف هزینه گزاف برای خرید بازیکنانی چون کریستیانو رونالدو و گرت بیل، نه تنها پول هزینه شده بلکه پولی بیشتر را از تبلیغات حول بازیکن مورد نظر و فروش پیراهن با نام و شماره آن بازیکن، به دست می‌آورد.

اما در فوتبال ضررده ایران، صرف هزینه میلیاردی با بازیکنان؛ آن هم تحت قراردادهایی کوتاه مدت هیچ توجیهی به دنبال ندارد.

سال گذشته وزارت ورزش در اقدامی جالب توجه مبلغ قرارداد بازیکنان و کادر فنی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را متنشر کرد. پرداخت مبالغی بالاتر از یک و حتی دو میلیارد (به آندرانیک تیموریان) صدای اهالی فوتبال و مخصوصا هوداران دلزده از لیگ برتر سرد و بی‌کیفیت را درآورد.

پس از این اتفاق چندین باشگاه دست به انتشار مبالغ قراردادهای بازیکنان خود زدند تا اتهام پرداخت مبالغ میلیاردی از بیت‌المال متوجه آنها نشود.

سیاسی: انتشار لیست قراردادها کاری زشت و نادرست است
در این فصل نیز باشگاه راه‌آهن این کار را انجام داد که با واکنش اعضای هیات مدیره سرخابی‌ها روبرو شد. رئیس هیات مدیره باشگاه پرسپولیس معتقد بود که فهرست قراردادهای باشگاه‌ها با بازیکنان نباید رسانه‌ای شود.

حمیدرضا سیاسی در خصوص انتشار لیست قرارداد باشگاه‌ها با بازیکنان توسط سازمان لیگ گفت: «این کار بی‌احترامی به بازیکن است. سازمان لیگ باید تمام قراردادها را از باشگاه‌ها بگیرد و در صورتی که تخلفی صورت گرفت آن را اعلام کند نه اینکه تمام قراردادها منتشر شود. به نظر من آقای رئیسی‌کیا (مدیرعامل باشگاه راه‌آهن) هم اشتباه کرد که لیست قرارداد بازیکنانش را در سایت باشگاه راه‌آهن منتشر کرد. در قراردادها گاهی بازیکن کوتاه می‌آید و کمتر پول می‌گیرد، گاهی باشگاه بنا به دلایلی بیشتر از ارزش یک بازیکن به او پول می‌دهد و پیش می‌آید که یک بازیکن بسیار با اخلاق و باشرف پول کمتری از باشگاه می‌گیرد. با این اوصاف قراردادها به هیچ عنوان معیار مناسبی برای ارزش‌گذاری روی بازیکنان نیست. در مجموع انتشار لیست قراردادها کاری زشت و نادرست است.»

نثاری: انتشار قراردادها بازیکنان را نسبت به هم حساس می‌کند!
عضو هیأت مدیره باشگاه استقلال نیز موضعی همانند سیاسی در قبال این موضوع داشت. رضا نثاری در مورد اینکه با انتشار مبلغ قراردادها مخالف است یا موافق، گفت: «یک زمان بحث شفاف سازی است و انتشار قراردادها مشکلی ندارد اما از یک سو این مورد ورود به حریم شخصی افراد است. این موضوع می‌تواند حتی روی بازیکنان تأثیر منفی گذاشته و آنها را از لحاظ قیمتی در طول فصل به یکدیگر حساس کند. به نظرم دستگاه‌های نظارتی باید قیمت‌ها را کنترل کرده و در صورتی که قانون‌شکنی نباشد دیگر صلاح نیست که به این موضوع ورود پیدا کرده و قیمت‌ها را منتشر کرد.»

ماجرای خلعتبری
موضوع انتشار مبالغ قراردادها زمانی حساس‌تر شد که محمدرضا خلعتبری پس از رد پیشنهاد علیرضا رحیمی برای ماندن در پرسپولیس، راهی سپاهان شد. انتقالی که با توجه به پرداخت مبلغ 350 هزار دلاری (بیش از یک میلیارد تومان) به عجمان امارات جهت صدور رضایت‌نامه باید برای زردپوشان اصفهانی خیلی گران تمام شده باشد، اما مدیرعامل سپاهان معتقد است خلعتبری برای پیوستن به سپاهان، یک میلیارد و دویست میلیون تومان از این باشگاه دریافت کرده است. البته باورپذیر نیست خلعتبری که همیشه به دریافت رقم‌های نجومی شهرت داشته برای یک فصل کمتر از دویست میلیون تومان بگیرد.

مهدی تاج اصرار زیادی دارد که باشگاه‌ها باید قراردادهای خود را منتشر کنند و حتی آنها را ملزم به شفاف‌سازی مالی کرده است. رئیس سازمان لیگ امروز به کنایه ‌اعلام کرد: «اساس و معیار سازمان لیگ، قراردادهایی است که در باشگاه‌ها عمل می‌شود و در سازمان لیگ ثبت خواهد شد. معاملات در باشگاه‌ها باید با پول رایج کشور انجام شود، نه با دلار، ویلا و ماشین و خانه!»

ماجرای خودروها از زمان مدیریت محمد رویانیان در پرسپولیس آغاز شد. او به ازای مبلغ هنگفتی از قرارداد به بازیکنان، پورشه می‌داد که البته ستاره‌های پرسپولیس در تبدیل کردن این خودروها به پول با مشکل بزرگی روبرو شدند و حتی تا توقیف شدن آنها پیش رفتند.

تاج تا پایان هفته به تیم‌های لیگ برتری اولتیماتوم داده تا ریز قراردادهای خود را به صورت عمومی منتشر کنند و آنها را تهدید کرده در غیر این صورت سازمان لیگ در سایت رسمی خود ‌این ارقام را منتشر خواهد کرد. 

مشکلی که در این مورد وجود دارد این است که مبلغ اعلامی از سوی باشگاه‌ها با مبلغی که در سازمان لیگ به ثبت می‌رسد متفاوت است. به همین خاطر سازمان لیگ قصد دارد با وارد کردن سازمان بازرسی به ماجرای شفاف سازی قراردادها این مشکل را حل کند.

منبع: فرارو
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین