امروز : پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
۲۰:۲۵
کد خبر: ۴۰۴۴
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۴
تعداد بازدید: ۲۱۱۱
این که گفتید شیب ملایم یعنی چه؟!
شیب ملایم از چند ماه قبل وارد دایره لغات اقتصادی مسئولان شده و هنگامی که آنها می‌خواهند از تاثیر تصمیم خود بر قیمت‌ها سخن بگویند، بر شیب ملایم تاکید می‌کنند.
به­ گزارش«.مدّاح.نیوز.».؛ این مطلب را روزنامه وطن امروز مورد توجه قرار داد و با تاکید بر لزوم بازتعریف «شیب ملایم» نوشت: دولتی‌ها از بهمن ماه سال ۱۳۹۲ و هنگامی که قرار بود تبصره هدفمندی یارانه‌ها را تقدیم مجلس کنند، شیب آرام را وعده می‌دادند.

ایام نوروز با آن همه تبلیغات ناموزون برای انصراف مردم از دریافت یارانه گذشت و ۹۷درصد ملت به دریافت یارانه آری گفتند و با این اقدام به دولتی‌ها یادآور شدند که موضوع معیشت باید اولویت اصلی باشد و مسئولان به جای حذف یارانه نقدی که طبق قانون حق آنهاست باید به معیشت مردم رسیدگی کنند. 

در اردیبهشت ماه دولت نرخ سوخت را ۷۰درصد گران و نرخ کالاهای اساسی را به صورت دستوری تثبیت کرد. دولت برای اینکه تاثیر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در بازار التهاب ایجاد نکند اجازه افزایش قیمت کالاها را نداد. البته این تثبیت دستوری نیز جواب نداد و بسیاری از تولیدکنندگان تقاضای افزایش قیمت تولیدات خود را به دولت ارائه دادند چرا که دولت نتوانست از تولید حمایت کند.

این تحلیل‌ می‌افزاید: از طرف دیگر سخنگوی دولت مدام از مخالفت دولت با هر گونه افزایش قیمت سخن می‌گفت. جالب اینکه همان زمان که سخنگوی دولت درباره موافقت نکردن دولت با انواع گرانی‌ها سخن می‌گفت، برخی مسئولان دولتی در پی افزایش قیمت برخی کالاها بودند. به عنوان مثال نرخ شیر خام به راحتی ۳۰درصد گران شد و یارانه ۳۰۰ میلیارد تومانی دولت آنقدر ناچیز بود که مانع افزایش نرخ شیر نشد به دنبال آن انواع محصولات لبنی حداقل ۱۵درصد گران شد و این در حالی بود که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی وعده داده بودند لبنیات تا بعد از ماه مبارک رمضان گران نشود، گرانی شیر و لبنیات در حالی اتفاق افتاد که مسئولان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان این گرانی را طبیعی خواندند.

وطن امروز یادآور شد: جالب‌ترین افزایش قیمت برای خودرو اتفاق افتاد. شورای رقابت نرخ جدید خودرو را ۳هفته پیش اعلام و قیمت انواع اتومبیل را تا ۷درصد گران کرد اما چند روز بعد شورای رقابت عقب‌نشینی و اعلام کرد این نرخ‌ها بدون محاسبه کیسه هوا، بیمه، مالیات، عوارض و... اعلام شده و قیمت‌های جدید به زودی اعلام می‌شود.

مسئولان شورای رقابت برای اعلام نرخ‌های جدید امروز و فردا می‌کردند و حداقل ۳هفته خریداران و فروشندگان را در بلاتکلیفی قرار دادند تا نرخ‌های جدید اعلام شود و سرانجام اعلام هم شد، نرخ خودرو تا ۲۵درصد افزایش یافت و پراید رسما به بالای ۲۰میلیون تومان رسید! واقعا نمی‌دانیم باید عمل دولتی‌ها را بپذیریم یا گفتارشان را اما این را می‌دانیم که در حوزه خودرو افزایش بیش از ۵، ۶درصدی ملایم نیست.

نویسنده می‌افزاید: افزایش ۳۰درصدی قیمت شیر و لبنیات و افزایش۴۰درصدی نرخ انواع میوه ملایم نیست، مسئولان در حالی دم از تثبیت قیمت‌ها می‌زنند که پای نظارت‌ها و بازرسی‌ها می‌لنگد و با فرا رسیدن ماه مبارک بسیاری از قیمت‌ها افزایش یافته است. آیا واقعا شیب ملایم مدنظر دولت همین بود؟ اصلا تعریف مسئولان از شیب ملایم چیست؟ افزایش ۵ درصدی یا ۱۰درصدی؟ افزایش نرخ ۲۰درصدی یا ۳۰درصدی؟ جالب اینکه برخی مسئولان از کاهش تورم و موفقیت دولت با اقدامات سنجیده سخن می‌گویند و هنوز بر ملایمت شیب‌ها تاکید می‌کنند اما آیا واقعا منظور دولتی‌ها از شیب ملایم قیمت‌ها همین بود؟ اگر پاسخ مثبت است، پس تعریف مسئولان از شیب تند چه خواهد بود؟
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین