امروز : جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
۱۰:۴۶
کد خبر: ۴۰۲۳
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۷
تعداد بازدید: ۱۸۸۵
جايی‌ كه ميتوان گفتمان كرد، استيضاح برای‌ چه!؟!
امیدواریم در طول هفته آینده رایزنی‌هایی را با نمایندگان مجلس داشته باشیم تا برخی سوءتفاهم‌هایی که سبب طرح استیضاح می‌شود، مرتفع شود.
به­ گزارش«.مدّاح.نیوز.».؛ رضا فرجی دانا وزیر علوم در حاشیه بازدید از حوزه امتحانی دانشکده فنی دانشگاه تهران در آزمون سراسری سال 1393، طی سخنانی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عنوان شده که نمایندگان و وزارت علوم در زمینه اعلام وصول استیضاح شما، در مجلس جلساتی را برای جلوگیری از بررسی طرح استیضاح خواهند داشت، گفت: امیدواریم در طول هفته آینده رایزنی‌هایی را با نمایندگان مجلس داشته باشیم تا برخی سوءتفاهم‌هایی که سبب طرح استیضاح می‌شود، مرتفع شود و امیدواریم فضای تفاهم مجددا حاکم شود و ما بتوانیم در یک فضای تفاهمی به ادای وظایف خود بپردازیم. 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی از اعضای هیئت رئیسه مجلس عنوان کرده‌اند که قرار است شما با لاریجانی در این زمینه جلسه‌ای داشته باشید، آیا این موضوع را تایید می‌کنید، گفت: با نمایندگانی که طرح استیضاح را مطرح کرده‌اند جلساتی خواهیم داشت تا مطالب را با یکدیگر بررسی و در این زمینه صحبت کنیم. 
وزیر علم همچنین درباره دلایل نمایندگان برای مطرح کردن استیضاح، خاطر نشان کرد: من هنوز متن طرح را ندیده‌ام، امیدوارم در هفته آینده که با دوستان صحبت می‌کنیم از آن مطلع شوم.
فرجی دانا همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص مشخص شدن گزینه ریاست دانشگاه صنعتی شریف گفت: هنوز مشخص نشده است و مطمئن شوید اولین افرادی که مطلع می‌شوند، شما خواهید بود. 
وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص معرفی سرپرست دانشگاه تهران به شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: انشاءالله سرپرست دانشگاه تهران به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی می‌کنیم.
وزیر علوم در ادامه در پاسخ به سوالی در زمینه آخرین وضعیت دانشجویان ایرانی حاضر در نروژ گفت: برای برخی از این دانشجویان مساله تغییر رشته مطرح بود زیرا آنها نمی‌توانستند در رشته‌های خود ادامه تحصیل دهند و اگر نتوانند رشته جدیدی پیدا کنند، قاعدتاً بازگشت از نروژ و یا ادامه تحصیل آنها در کشور دیگر مطرح می‌شود. 
فرجی دانا ادامه داد: فعالیت‌هایی در این زمینه از سوی وزارت علوم در حال انجام است و سازمان امور دانشجویان این موضوع را پیگیری می‌کند تا بهترین حالتی که ممکن است برای این دانشجویان رقم بخورد، حاصل شود زیرا این افراد باید رشته جدیدی را انتخاب کنند چرا که رشته‌ای که در حال حاضر مشغول تحصیل آن هستند تحریم شده است.
وی با بیان اینکه ادامه تحصیل آنها بستگی به عوامل مختلفی دارد، گفت: اینکه آیا محل دیگری را می‌توانند برای ادامه تحصیل پیدا کنند، خود از این عوامل است زیرا کسی که در رشته تخصصی خود مشغول تحصیل است، شاید مایل نباشد در رشته دیگری ادامه تحصیل دهد و با این شرایط وضعیت تک‌تک این دانشجویان باید جداگانه مورد بررسی قرار گیرد.
وزیر علوم با بیان اینکه اینگونه تحریم‌ها، تحریم ناعادلانه‌ است و ما قائل به نداشتن مرز برای علم هستیم و نباید چنین مسائلی در حوزه علم رخ دهد، ادامه داد: این  مسائل به دلیل قوانینی است که در دوره‌های مختلف درج شده است، به شکلی که در کشور مشابهی مانند هلند که چنین مسائلی در مورد برخی از دانشجویان رخ داد، دادگاه آن کشور به نفع دانشجویان رای داد. با این وجود ما تلاش می‌کنیم تا به نتیجه برسیم و امیدواریم دیگر شاهد تحریم‌های ظالمانه‌ای که سبب می‌شود نخبگان کشورها نتوانند از ظرفیت‌های خود استفاده کنند، نباشیم.
فرجی دانا همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص وضعیت دانشجویان بورسیه‌ای که عنوان می‌شود غیرقانونی بورسیه شده‌اند، اظهار داشت: این مساله از سوی نهادهای نظارتی در دست اقدام است و هر اقدامی که لازم باشد انجام می‌دهیم تا مانع از کارهای غیرقانونی شویم.
وی در خصوص امکان حذف کنکور در دوره دکترا نیز گفت: دکترا به عنوان آزمونی که یکی از شاخص‌های پذیرش را در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌دهد، مطرح است اما اینکه چه وزنی داشته باشد، سوالی است که باید در صحنه اجرا به آن پاسخ مناسب دهیم.
وزیر علوم گفت: امسال وزن آزمون دکترا 30 درصد بود و باید نتیجه کار را دوباره ارزیابی کرد و براساس آن تصمیم‌گیری کرد اما آزمون، یکی از نمراتی است که دانشگاه‌ها می‌توانند براساس آن غربالگری انجام دهند و بحث حذف آزمون دکترا مطرح نیست اما وزن نمره آزمون دکترا متغیر خواهد بود.
فرجی دانا همچنین در خصوص اقدامات وزارت علوم برای کیفی بخشی دوره‌های مختلف و مقاطع مختلف گفت: یکی از اقدامات ما در زمینه پشتیبانی مالی از دانشجویان دکتراست، دانشجویان دکترای ایران وقتی خود را با دانشجویان خارج از کشور مقایسه می‌کنند متوجه تغییر این حمایت‌ها می‌شوند و انتظار دارند در ایران از چنین وضعیتی برخوردار شوند. 
وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم منابع مالی لازم را برای پشتیبانی دانشجویان دکترا به دست آوریم و امیدواریم به عنوان یکی از راهکارهای دوره دکترا عملیاتی شود.
وزیر علوم گفت: اقدام مشترکی را با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینه پژوهانه دکترا انجام می‌دهیم، منابع مالی که قبلا صرف پژوهانه شده به علاوه منابعی که می‌توانیم از طریق صندوق رفاه در نظر بگیریم مجموعاً در یک طرح مشترک برای حمایت از دانشجویان دکترا به کار گرفته می‌شود که البته ملاک‌هایی برای حمایت از دانشجویان دکترا در این زمینه وجود خواهد داشت و دانشجویان براساس عملکردشان از حمایت‌های متفاوتی برخوردار می‌شوند. آیین‌نامه این طرح وقتی آماده شد به طور عمومی اعلام می‌شود.
فرجی دانا همچنین در خصوص آزمون سراسری سال 1393 گفت: ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها امسال حدود 760 هزار نفر است که 105 هزار نفر ظرفیت آن برای دانشگاه‌های دولتی و روزانه است. 
وی در خصوص حذف کنکور نیز گفت: در قانون پیش‌بینی شده است که در عرض 5 سال وضعیت کنکور به جایی برسد که 85 درصد ظرفیت رشته‌های دانشگاهی براساس سوابق تحصیلی باشد و تنها 15 درصد از طریق آزمون، از امسال که سال اول اجرای این قانون است، ما 25 درصد سوابق تحصیلی را در نظر گرفته‌ایم که طی 5 سال باید این مساله به رقم 85 سال که در قانون پیش‌بینی شده است، برسد.
وزیر علوم گفت: ما به عنوان مسئولان وزارت علوم باید مدیریت کنیم که به نقطه مطلوبی که در قانون در زمینه تاثیر سوابق تحصیلی و آزمون رسیده است، برسیم.
فرجی دانا در پایان در پاسخ به سوالی درباره اینکه شما آیا فوتبال‌های جام جهانی را دنبال می‌کردید، گفت: نه خیر بنده اصلا اهل فوتبال نیستم.
منبع: تسنیم
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین