امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
۱۲:۵۶
کد خبر: ۳۷۴۱
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۶
تعداد بازدید: ۱۷۱۳
زنگنه در صحن علني مجلس ؛
درحالی که برخی نمایندگان در ابتدا نسبت به طرح سوال ۳ نماینده تهران از زنگنه اعتراض داشتند اما در پایان اصرار داشتند که نمایندگان سوال کننده از پاسخ های وزیر قانع نشوند!

به­گزارش«.مدّاح.نیوز.»؛ سوال ملی حمید رسایی، علی اصغر زارعی و روح الله حسینیان نمایندگان مردم تهران از بیژن زنگنه وزیر نفت در جلسه علنی صبح امروز مجلس مورد بررسی قرار گرفت در این جلسه حمید رسایی به نمایندگی از سوال کنندگان دلیل اظهارات خلاف واقع وزیر نفت در موردموضوعی که گفته شده بود یکی از وزرای پیشین از امارات خواهش کرده و پول گرفته بود و این بحث موجب گریه رئیس جمهور شده بود، پرسید.

در این جلسه پس از سخنان وزیر نفت، نمایندگان سوال کننده اعلام کردند که به دلیل اصلاح این سخنان از سوی وزیر نفت، از پاسخ وزیر قانع شده‌اند.

البته پیش از طرح این موضوع در صحن علنی پارلمان، چند تن از نمایندگان مجلس طی اخطار قانون اساسی، طرح چنین سوالی را خلاف اصل 88 قانون اساسی برشمردند و معتقد بودند این گونه موضوعات در حیطه وظایف وزیر نفت نیست. 

به هرحال این سوال مطرح شد و سوال کنندگان نیز از پاسخ وزیر قانع شدند و پس از این موضوع علی لاریجانی رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان خطاب به نمایندگان گفت: این موضوع منتفی شد و آقای رسایی هم نخواست که از مجلس رأی گیری شود اما چنین موضوعاتی می تواند تکرار شود؛ ما در هیئت رئیسه واقعا تردید داشتیم که آیا این موضوع می تواند درصحن مطرح شود یا خیر و پس از اینکه دیدم اخطراهای زیادی داده شد این تردید ما هم افزایش یافت.

وی افزود: ما در این زمینه تردید داشتیم که آیا این موضوع خلاف قانون اساسی است یا نه اما من پیش از طرح سوال عمدا نخواستم که اخطار نمایندگان را به رأی بگذارم چون گفته شد که بحث آقای زنگنه است و دیدم شاید تلقی دیگری شود اما حالا که موضوع منتفی شد من از شما نمایندگان می‌خواهم نظرتان را در این باره بگویید که آیا این گونه سوالات از نظر قانون اساسی راه دارد یا خیر. 

رئیس مجلس از نمایندگان خواست که نظر خود را درباره این اخطار که آیا این گونه سوالات که ظاهرشان با اصل 88 قانون اساسی تفاوت دارد می‌تواند طرح شود یا خیر. 

پس از این سخنان لاریجانی عده زیادی از نمایندگان به جایگاه هیئت رئیسه رفتند و یا در مقابل تریبون مجلس اجتماع کردند و از رئیس مجلس می‌خواستند که این اخطار را به رأی نگذارد.

لاریجانی هم خطاب به آنها گفت: شما خودتان می ‌گویید که این سوال اشکال دارد پس حالا چه می گویید؟ من تعجب می کنم! شما که مرتب در این باره اخطار دادید که این موضوع اشکال قانون اساسی دارد و ما هم اکنون می خواهیم ببینیم پای اخطارتان ایستاده اید یا نه. حالا که می‌خواهید رأی ندهید پس به سلامت.

وی افزود: اگر شما قبل از طرح این سوال انقدر اصرار داشتید که این سولا خلاف اصل 88 است پس اکنون رأی دهید چرا نظرتان تغییر کرد؟ من واقعا تعجب می‌کنم برخی دوستان می گفتند که از نظر قانون اساسی طرح چنین سوالی امکان پذیر نیست. ما هم گفتیم که تردید داشتیم و در هیئت رئیسه بحث کردیم، خب؛ حالا این اخطار را به رأی بگذاریم. حالا که می گویید رأی نگیریم پس دیگر مشکلی نیست.

در این زمان برخی از نمایندگانی که در اطراف رئیس مجلس جمع شده بودن می گفتند که در زمینه این اصل قانون اساسی استفساریه می گیریم که لاریجانی خطاب به آنان گفت اصول قانون اساسی که استفساریه ندارد! پذیرفتن اخطار بانظر رئیس است به هر حال ما یک مشکلی از نظر سوال داریم و باید یک زمانی این مسئله روشن شود. بنابراین بعدا نگویید که چرا هیئت رئیسه اینگونه تصمیم گرفت.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: ما در هیئت رئیسه بحث کردیم و با همه این ابهامات نظر هیئت رئیسه این بود که مجلس نمی‌تواند محدود شود و می‌تواند در این زمینه سوال کند اما شما در اخطارهایتان استناد به قانون اساسی کردید و آن تردید ما بیشتر شد ما هم می خواستیم این مسئله روشن شود اگر مخالفید بفرمایید روی صندلی هایتان بنشیند.

لاریجانی تأکید کرد: سوال همینگونه مطرح خواهد شد و تشخیص هیئت رئیسه همین است مگر اینکه یک روزی مجلس نظرش را در این باره بدهد. 

درحالی که این بحث رئیس مجلس هیچ ارتباطی به قانع شدن نمایندگان سوال کننده نداشت اما در کمال تعجب برخی از نمایندگان به رئیس مجلس می گفتند که درباره سوال از نمایندگان رأی‌گیری کنید. 

لاریجانی هم خطاب به این نمایندگان با تعجب گفت رأی گیری در مورد سوال زمانی است که سوال کنندگان بگویند قانع نشده اند اما اکنون آقای رسایی گفت که من قانع شده‌ام. باز هم من از رسایی می پرسم؛ آقای رسایی آیا شما از پاسخ های وزیر قانع شده اید یانه ما رأی بگیریم یا نگیریم؟ 

رسایی هم در پاسخ به رئیس مجلس گفت: من در ابتدا از صبر و متانت شما در برابر این رفتار برخی از دوستان تشکر می‌کنم اما با توجه به اینکه آقای زنگنه حرف‌هایش را پس گرفت و اصلاح کرد، لذا من قانع شدم.

لاریجانی نیز گفت: آقای زنگنه می‌گوید من حرف‌هایم را پس نگرفته ام شما قانع شده‌اید یا نه؟ رسایی نیز در پاسخ به این سوال تأکید کرد با توجه به اینکه معلوم شد این حرف‌ها دروغ بوده بنابراین قانع شدم.

رئیس مجلس نیز خطاب به نمایندگان گفت: به هرحال نمایندگان سوال کننده قانع شده‌اند و نیازی به رأی گیری نیست.

پس از این موضوع برخی از نمایندگان باز هم با عصبانیت نسبت به قانع شدن نمایندگان سوال کننده اعتراض داشتند؛ در حالی که همین نمایندگان پیش از طرح سوال طی اخطارهایی اصرار داشتند که این سوال در صحن علنی مطرح نشود اما به یک‌باره نظرشان تغییر کرد و نه تنها بر اخطار خود پافشاری نکرده‌اند و حاضر نشدند که در مورد آن رأی دهند، بلکه اصرار داشتند که نمایندگان سوال کننده بگویند که پاسخ‌های وزیر قانع نشده‌اند. گویا این قانع شدن نمایندگان سوال کننده به مزاج برخی از نمایندگان خوش نیامد!

منبع: تسنیم
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین