امروز : جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
۲۲:۲۲
کد خبر: ۳۶۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۹
تعداد بازدید: ۱۷۴۴
تلاش مضحک معاون کری در اسرائیل و جیغ بنفش نتانیاهو
در چارچوب طرح اقدام مشترک، در نظر گرفته شده است این امکان وجود دارد که ایران بتواند برنامه غنی سازی کوچک و مجزا داشته باشد. اما این مسئله بستگی به این دارد که ماهیت آن چه باشد و اینکه باید راستی آزمایی و نظارتی که اطمینان حاصل کند...

به گزارش «مدّاح نیوز»؛ به نقل از فردا، وندی شرمن معاون وزیر خارجه و رییس تیم مذاکره کننده امریکا در گروه 1+5 روز جمعه 2 اسفند 1392 (21 فوریه 2014) (یک روز پس از پایان مذاکرات وین) به اسراییل رفت تا گزارش جزئیات این مذاکرات را در اختیار صهیونیست ها قرار بدهد. گزارشی که هر چند می کوشید به صهیونیست ها دلداری دهد اما نهایتا با جیغ بنفش نتانیاهو مواجه شد!

متن کامل سخنان شرمن در جمع خبرنگاران صهیونیست که در داخل ایران مورد ارزیابی های مختلف واقع شده، در ادامه می آید.

وندی شرمن: از اینکه در اسرائیل و بیت المقدس هستم بسیار خشنودم. همانطور که می دانید من تازه از وین و گفتگوهای 1+5 با ایران آمده ام. من می خواهم به همه در اینجا یعنی اسرائیل بگویم که مشورتهای ما با شما بسیار با ارزش است. مشورتهای ما در اینجا با مقامات دولت و کارشناسان و رهبران افکار عمومی و حتی بحث و گفتگو با رسانه ها و مطبوعات برای ما خیلی با ارزش است. تنها یک راه برای موفقیت توافقنامه جامع با ایران وجود دارد و آن این است که توافقنامه ما به این معنا باشد که ایران هرگز به تسلیحات اتمی دست پیدا نخواهد کرد و اینکه جامعه بین المللی تضمین و اطمینان کافی درباره کاملا صلح آمیز بودن ماهیت برنامه هسته ای ایران داشته باشد. این هدف ماست. ما گفتگوهای بسیار دشوار و سختگیرانه ای را شروع کرده ایم که تا ژوئیه ادامه خواهد یافت. ما امیدواریم بتوانیم به پایانی موفقیت آمیز برسیم و تا آن زمان به توافقنامه جامع دست پیدا کنیم. ما چارچوب و جدول زمانی برای مذاکرات تعیین کرده ایم. اما باید توجه داشته باشیم این مذاکرات بسیار پیچیده است و من مشتاقانه منتظر گفتگوهایی هستم که در اسرائیل خواهم داشت و همیشه مشتاق بوده ام قبل و بعد از هر مذاکراتی، از دیدگاهها و نقطه نظرات شما مطلع شوم، البته گاهی با یکدیگر هم نظر هستم و گاهی هم اختلاف نظر داریم. اما آنچه حیاتی است این است که حتما دیدگاهها و نظرات شما را بدانیم زیرا در این مسیر برای تضمین امنیت اسرائیل و آمریکا و جهان لازم است.

خبرنگار شبکه «آی 24»: مهمترین پیام شما که می خواهید به دولت اسرائیل بدهید چیست و چگونه به نخست وزیر اسرائیل درباره این گفتگوها اطمینان خواهید داد در حالی که او به این گفتگوها باور ندارد؟ آیا فکر می کنید راهی هست که دغدغه های او را کم کنید؟

وندی شرمن: حرفی که به مقاماتی که با آنها ملاقات می کنم خواهم گفت این است که من اینجا آمده ام به حرف های شما گوش کنم و البته درباره آنچه که در وین گذشت به شما گزارشی کوتاه و البته با برخی جزئیات بدهم و در عین حال به حرف های شما گوش کنم و نظرات شما را بدانم و هیچ چیزی از این توافق جامع درباره آن چیزی نیست که باور داریم و فکر می کنیم بلکه آن چیزی است که ما می بینیم و می تواند راستی آزمایی شده و مورد نظارت قرار گیرد. در واقع همه چیز بر اساس اقدامات عینی است که به ما و جامعه بین المللی اطمینان کافی را درباره کاملا صلح آمیز بودن ماهیت برنامه هسته ای ایران بدهد و مطمئن شویم که آنها سلاح اتمی به دست نخواهند آورد. بنابراین همه چیز مبتنی بر راستی آزمایی و راستی آزمایی و راستی آزمایی و همچنین درباره اقدامات عینی و گام هایی است که به ما نشان دهد که ما می توانیم به این اهداف برسیم.

خبرنگار جروزالم پست: وقتی شما درباره برنامه صلح آمیز صحبت می کردید، یکی از نگرانی های اسرائیل این است که ایران بتواند غنی سازی اورانیوم را ادامه دهد، آیا به نظر شما ایران می تواند در چارچوب برنامه صلح آمیز هسته ای به غنی سازی اورانیوم ادامه دهد؟ اگر این طور است چگونه مطمئن خواهید شد که ایران از این اقدام برای تسلیحات اتمی استفاده نخواهد کرد؟ و چگونه می خواهید مطمئن شوید ایران از اورانیوم غنی شده که در چارچوب برنامه هسته ای غیرنظامی خود تولید می کند، برای تسلیحات اتمی استفاده نخواهد کرد؟

وندی شرمن: همانطور که گفتم، هدف ما در اینجا این است که مطمئن شویم ایران نمی تواند به سلاح اتمی دست پیدا کند و اینکه برنامه هسته ای ایران صرفا صلح آمیز است. در حقیقت ایران برنامه غنی سازی داخلی خواهد داشت که بخشی از مذاکرات است. در چارچوب طرح اقدام مشترک، در نظر گرفته شده است این امکان وجود دارد که ایران بتواند برنامه غنی سازی کوچک و مجزا داشته باشد. اما این مسئله بستگی به این دارد که ماهیت آن چه باشد و اینکه باید راستی آزمایی و نظارتی که اطمینان حاصل کند هرگز این برنامه جنبه نظامی پیدا نمی کند و صرفا و فقط برای مقاصد صلح آمیز است، وجود داشته باشد. و البته فکر می کنم آنچه برای همه مهم است این است که بدانیم طرح اقدام مشترک درباره توافقنامه جامع می گوید که هیچ توافقی حاصل نمی شود مگر اینکه درباره همه چیز توافق شود. بنابراین همه کسانی که در مذاکرات حضور دارند حق وتو دارند که مطمئن شوند اهداف ما هم محقق می شود و فقط اهداف ایران نیست که محقق می شود.

جیغ بنفش نتانیاهو
یک روز بعد از بیان این سخنان نخست وزیر اسرایيل گفت: غنی سازی اورانیوم در ایران باید به صفر برسد.

بنیامین نتانیاهو در کنفرانس خبری مشترک با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان گفت: «درباره مسئله (هسته ای) ایران باید بگویم شاهد آن هستیم که ایران به هیچ وجه رفتار خودش را تغییر نداده است.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی ادعا کرد: ایران همچنان به تلاش بی امان خود برای دستیابی به تسلیحات هسته ای ادامه می دهد. ایران در حال ساخت موشک های دوربرد بالستیک قاره پیما است.

نتانیاهو گفت:‌ به نظر من، اساسی ترین مسئله این است که هدف مشخص شود. هدف (مذاکرات) این است که از دستیابی ایران به توانایی ساخت و شلیک تسلیحات هسته ای جلوگیری شود. این سخن به معنای آن است که غنی سازی اورانیوم در ایران به صفر برسد و ایران هیچ سانتریفیوژی نداشته و هیچ پلوتونیومی نداشته باشد.


آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین