امروز : جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
۱۴:۱۳
کد خبر: ۳۵۲۳
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۶
تعداد بازدید: ۱۸۱۴
متن توافقنامه هسته‌ای ایران و ۱+۵
متن کامل توافق اولیه گروه ۱+۵ با ایران درباره برنامه هسته‌ای منتشر شد. هدف این مذاکرات رسیدن به راه‌حلی جامع و بلندمدت است که اطمینان حاصل کند برنامه هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز است.
به­گزارش«.مدّاح.نیوز.»؛ متن کامل توافق اولیه گروه 1+5 با ایران درباره برنامه هسته‌ای به زبان انگلیسی منتشر شده است. برای دیدن این متن می‌توانید اینجا کلیک کنید.

متن توافقنامه اولیه میان تهران و گروه 1+5 منتشر شده است: هدف این مذاکرات رسیدن به راه‌حلی جامع و بلندمدت است که اطمینان حاصل کند برنامه هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز است. ایران بار دیگر تاکید می‌کند که تحت هیچ شرایطی ایران به دنبال تولید هیچ گونه تسلیحات هسته‌ای نیست. این راه‌حل جامع، این اقدامات اولیه را به تدریج گسترش می‌دهد و برای مدتی که مورد توافق قرار گیرد، به گام نهایی و حل نگرانی‌ها منجر خواهد شد. این راه‌حل جامع شامل برنامه غنی‌سازی تعریف شده با محدودیت‌های عملی و تدابیر شفاف برای اطمینان حاصل کردن از ماهیت صلح‌آمیز برنامه خواهد بود. این راه‌حل جامع شامل پروسه دوجانبه و گام به گام خواهد بود و به رفع کامل تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل و نیز تحریم‌های چندجانبه و ملی مربوط به برنامه هسته‌ای ایران منجر خواهد شد.

گام‌های بیشتری بین اقدامات اولیه و گام نهایی خواهد بود از جمله مد نظر قرار دادن قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، با نگاه به اینکه بررسی و ملاحظات شورای امنیت از این موضوع را به نتیجه‌ای خشنودکننده منتهی کند. 3+3 و ایران مسئول نتیجه‌گیری و اجرای اقدامات دوجانبه در کوتاه مدت و نیز رسیدن به راه‌حل جامع با حسن نیت‌ هستند. کمیته مشترک 3+3 و ایران تشکیل خواهد شد تا بر اجرای اقداماتی که باید در کوتاه مدت انجام شود، نظارت کند و مسائلی را که احتمالا مطرح می‌شود، مورد بررسی قرار دهد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مسئول راستی‌آزمایی اقدامات مربوط به مسئله هسته‌ای خواهد بود. این کمیته مشترک با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فعالیت خواهد کرد تا حل مسائل مورد نگرانی گذشته و کنونی را تسهیل سازد.


عناصر گام اولیه
زمان گام اولیه محدود خواهد بود با طول مدت 6 ماه و با توافق دوجانبه قابل تمدید خواهد بود که در طول این دوران همه طرف‌ها تلاش خواهند کرد تا فضای سازنده برای انجام مذاکراتِ با حسن نیت را حفظ کنند.


ایران اقدامات داوطلبانه زیر را بر عهده خواهد گرفت:
از اورانیوم غنی‌شده موجود با غلظت 20 درصد، نیمی به عنوان موجودی اکسید 20 درصد برای تولید سوخت راکتور تحقیقاتی تهران نگه داشته شود. باقی‌مانده هگزافلوریداورانیوم تا بیش از 5 درصد غنی نشود. خط بازفرآوری وجود نخواهد داشت.

- ایران اعلام می‌کند در طول 6 ماه اورانیوم را بیش از 5 درصد غنی‌سازی نکند.

- ایران اعلام می‌کند هیچ پیشرفت بیشتری در فعالیت‌های خود در تاسیسات غنی‌سازی نطنز، فردو یا راکتور اراک؛ سایتی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آن را IR-40 نامیده است، حاصل نکند.


آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین