امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
۱۳:۴۶
کد خبر: ۳۵۱۷
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۱
تعداد بازدید: ۳۶۰۵
عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس؛
يوسفيان ملا، معتقد است تا زمانی كه رييس بانك مركزی از سوی رييس جمهور منصوب می شود نمی توان انتظار داشت كه بانك مركزی استقلال داشته باشد.
به­گزارش«.مدّاح.نیوز.»؛ يوسفيان ملا، نماينده مردم آمل و از اعضای كميسيون برنامه و بودجه مجلس گفت:‌ بانك مركزی به صورت غير مستقيم منصوب رييس جمهور است و مطمئنا ناگزير تحت تاثير دستورات وي قرار می گيرد حتی اگر دولت به بانك مركزي فشار وارد نكند رييس كل بانك مركزی عملا نمی تواند در مقابل خواسته های قوه مجريه بي تفاوت باشد و در نهايت نمی تواند در مقابل دستورات رييس جمهور مقاومت كند چرا كه مقاومت در مقابل دستورات رييس جمهور مساوی است با رفتن از بانك مركزی.

عزت الله يوسفيان ملا معتقد است: تا زماني كه رييس بانك مركزی از سوي رييس جمهور منصوب می شود نمي توان انتظار داشت كه بانك مركزی استقلال داشته باشد.

به اعتقاد اين نماينده مجلس بانك مركزي زماني می تواند استقلال خود را حفظ كند كه تيم مديريتي آن در دست يك فرد يا يك جمع نباشد بلكه از يك تشكيلات منسجم خارج از قواي سه گانه اداره شود و اعضاي آن به كيفيتي انتخاب شوند كه هيچ يك از قوا تاثيري بر آن نداشته باشند.

وي افزود: در عين حال گاهي روساي بانك مركزي خود سانسوري كرده و با تصور اينكه تصميمات آنها مقامات بالاتر را آزرده خواهد كرد تصميمات درست خود را علني نمي كنند.

يوسفيان ملا گفت: استقلال بانک مرکزی نقش تعیین‌کننده‌ای نيز در کنترل تورم و ثبات قیمت‌ها دارد؛ زماني که بانک مرکزی از نفوذ و فشارهای سیاسی در امان باشد با اعمال سیاستهای پولی صحیح بهتر می تواند تورم را مهار کند، از کسری بودجه دولت تا حدود زیادی بکاهد، رشد تولید ملی را سرعت داده و نرخ بهره را متعادل کند.

وي معتقد است: در صورتي كه بانك مركزي استقلال داشته باشد واقعيتهاي اقتصادي كشور صحيحتر نمايان مي شود چرا كه در آن سيستم هر چه كه اتفاق مي افتد دستوري نيست و گردشهاي مالي،‌ نرخ تورم،‌ قيمت ارز و ... توسط افراد تعيين نمي شود بلكه شاخصها مشخص مي كنند كه اوضاع اقتصادي كشور در چه وضعيتي است.

به گفته يوسفيان ملا از آنجا كه رابطه مستقيمي بین تورم و استقلال بانک مرکزی وجود دارد استقلال بانك مركزي سبب مي شود تا انتظارات تورمی کاهش پیدا کرده و منجر به ثبات قیمت‌ها ‌شود. به اين منظور دولتها بايد به سمتي بروند كه با دادن اختيار و استقلال به بانك مركزي در كنار حمايت ساير نهادهاي اقتصادي و سياسي از آن، شرايطي را فراهم كنند تا بانك مركزي كارايي خود را نشان داده و موثرتر عمل كند.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا سيف مي تواند استقلال بانك مركزي را به آن بازگرداند و يا حداقل قدرت بانك مركزي را افزايش دهد؟ گفت: آقاي سيف يك مدير مسلط به حوزه كار خود است و از تجربيات قابل قبولي نيز برخوردار است اما سيستم اقتصادي كشور به گونه اي نيست كه يك رييس كل بانك مركزي كه آن را اداره كند بتواند اين خواسته را برآورده كند. به همين دليل سخنان ايشان قائله اي به پا كرد كه تا مدتها نمايندگان، دولتي ها،‌ اقتصادي ها و مردم عادي درگير آن بودند. اما اگر سخنان وي تراوش شده از سيستم بود به اين معنا كه هر كس ديگر هم جاي وي بود اين حرف را مي زد شاهد به وجود آمدن چنين مشكلاتي نبوديم.

به اعتقاد يوسفيان ملا مجلس هم نمي تواند براي استقلال بانك مركزي اقدام مناسبي صورت دهد چرا كه اين كار بسيار سخت بوده و بعيد به نظر مي رسد كه مجلس بتواند چنين كار عظيمي انجام دهد.

به گفته اين نماينده مجلس با تغيير چند قانون هم نمي توانيم به نتيجه مطلوب برسيم اما مي شود با حمايت از بانك مركزي آن را به استقلال نزديك كرد با اين حال استقلال تام امكان پذير نيست.

آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین