امروز : جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
۱۴:۳۲
کد خبر: ۳۵۰۴
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۹
تعداد بازدید: ۱۹۹۶
رویدادهای صنعتی هفته‌ای که گذشت
در هفته‌ای که گذشت، خودرو همچنان خبرسازترین موضوع در بخش صنعت بود که می‌توان در این خصوص به بحث طراحی پلت‌فرم‌های جدید، توقف تولید پراید تا سال ۹۴، رکود بازار و گرانی خودروهای بدون خریدار اشاره کرد.

به گزارش «مدّاح نیوز»؛  در هفته گذشته، سعید مدنی مدیر عامل سایپا از آغاز طراحی پلت‌فرم جدید این شرکت با همکاری یک شرکت بین‌المللی خارجی و همچنین توقف تولید پراید برای عرضه به داخل تا سال 94 خبر داد.

وی در پاسخ به سؤال فارس در خصوص طراحی پلت‌فرم جدید توسط سایپا، اظهار داشت: طبق قراردادی که با یک شرکت بین‌المللی خارجی منعقد کرده‌ایم کار طراحی پلت‌فرم جدید برای تولید انواع مدل‌های خودرو آغاز شده است.

وی ادامه داد: مدت این قرارداد 30 ماه تعیین شده است.

مدنی در پاسخ به سؤال دیگر فارس مبنی بر اینکه طبق قانون ارتقا کیفیت خودرو آیا تولید محصولات پراید از سال 94 متوقف خواهد شد، گفت: تا سال 94 محصولات جدیدی را در چرخه تولید خواهیم داشت و ممکن است پراید از چرخه عرضه سایپا خارج شود ولی باز هم صادرات این محصول را به بازارهای خارجی را خواهیم داشت.

بهادر کاظمی، معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد نیز پیشتر با بیان اینکه برخی از خودروهای تولیدی باید تا سال 94 از رده تولید خارج شوند، گفته بود: پلت‌فرم برخی خودروها به 4 یا 5 دهه قبل تعلق دارد و امکان افزایش کیفیت آنها وجود ندارد.

وی در مورد اجرای قانون ارتقاء کیفیت خودرو و طراحی پلت‌فرم‌های جدید گفته بود: طبق این قانون، باید به سمت تغییر پلت‌فرم خودروهای داخلی حرکت کنیم.

کاظمی با بیان اینکه در حال حاضر برخی خودروهای داخلی قابلیت ارتقاء کیفیت را ندارند، معتقد است پلت‌فرم برخی خودروها به 4 یا 5 دهه قبل تعلق دارد و امکان افزایش کیفیت آنها وجود ندارد.

* قطعه‌سازان، خودروساز می‌شوند

در همین حال، گل‌وردی گلستانی رئیس انجمن قطعه‌سازان نیز در هفته گذشته از ارائه پیشنهادی از سوی قطعه‌سازان به وزارت صنعت برای طراحی پلت‌فرم جدید ایرانی خبر داد.

وی گفت: پیشنهادی برای طراحی پلت‌فرم ایرانی با استفاده از توان طراحی داخل از سوی قطعه‌سازان تهیه و به وزارت صنعت ارائه شده که مورد موافقت مسئولان این وزارتخانه قرار گرفته است.

به گفته این قطعه‌ساز، برخی اعضای انجمن به صورت داوطلبانه برای سرمایه‌گذاری در این بخش اعلام آمادگی کرده‌اند و طراحی پلت‌فرم‌های جدید در صورت حمایت وزارت صنعت اجرایی خواهد شد.

گلستانی با بیان اینکه طراحان ماهری در کشور وجود دارند، گفت: شرط طراحی پلت‌فرم‌های جدید دریافت وام ارزان قیمت است تا با استفاده از آن نسبت به طراحی یک پلت‌فرم اقدام کنیم.

به گفته وی، برای طراحی هر پلت‌فرم به 400 میلیون یورو سرمایه‌گذاری نیاز است، تا خودرویی مناسب با شرایط درآمدی کشور طراحی شود.

* حضور خودروسازان خارجی برای مونتاژکاری در ایران

در کنار مطرح شدن اخباری در مورد برنامه خودروسازان و قطعه‌سازان برای طراحی پلت‌فرم‌های جدید، اخباری هم در خصوص تمایل برخی خودروسازان خارجی به مونتاژکاری خودروهای جدید در ایران مطرح شد.

گلستانی، رئیس انجمن قطعه‌سازان در هفته گذشته از حضور برخی خودروسازان خارجی در ایران و اقدام آنها برای خرید برخی سایت‌های تولیدی شرکت‌های خودروساز داخلی خبر داد و گفت: این شرکت‌ها نسبت به واردات قطعات و تولید خودرو اقدام می‌کنند که این مسئله به ضرر قطعه‌سازان داخلی است.

وی افزود: خودروسازان نیز تمایل دارند قطعات پک را دریافت کنند و با تولید خودرو از این طریق گردش مالی خود را افزایش دهند.

* تقاضای افزایش قیمت محصولات سایپا روی میز شورای رقابت

در حالی که وزیر صنعت، معدن و تجارت در ماه جاری از عدم افزایش قیمت خودرو تا پایان سال خبر داده بود، در هفته‌ای که گذشت مدیر عامل سایپا از تقاضای افزایش قیمت محصولات این شرکت به شورای رقابت خبر داد.

مدنی در پاسخ به این سؤال فارس که چه اتفاقی افتاد که علی‌رغم اعلام احتمال افزایش قیمت محصولات سایپا، به یکباره نظر شما در این مورد عوض شد و اعلام کردید افزایش قیمتی اتفاق نخواهد افتاد، گفت: احساس کردیم که افزایش قیمت‌ها نیازمند بررسی بیشتری است.

وی با بیان اینکه یک سری اطلاعات را برای افزایش قیمت برخی محصولات سایپا به شورای رقابت ارائه کرده‌ایم، افزود: این افزایش قیمت ناشی از تأثیر نرخ ارز آزاد است که باید محاسبات مربوط به آن در مورد قیمت خودرو انجام شود.

مدنی تأکید کرد: من نگفته‌ام که قیمت محصولات سایپا تا پایان سال افزایش نمی‌یابد، بلکه فقط گفته‌ام که فعلاً افزایش قیمتی نخواهیم داشت.

وی در واکنش به این سؤال فارس که ممکن است تا پایان سال افزایش قیمت داشته باشید؟ نیز گفت: احتمالاً محاسبات و بررسی‌ها در مورد افزایش قیمت‌ها تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

به این ترتیب باید دید در هفته‌های آینده چه سرنوشتی در انتظار قیمت‌گذاری خودرو خواهد بود.

* هفته‌ای راکد برای بازار خودرو

در هفته‌ای که گذشت، بازار خودرو همچنان با رکود و ممانعت مردم از خرید خودروهای گران قیمت روبرو بود.

به این ترتیب، اظهارنظرهای ضد و نقیض وزیر صنعت و خودروسازان در حالی باعث افزایش 2 تا 3 میلیون تومانی قیمت خودرو در بازار شد که وعده‌های عدم افزایش قیمت‌ها تا پایان سال، دیگر باعث برگشت قیمت‌ها نشد و بازار همچنان با عرضه خودروهای گران و بدون مشتری روبرو است.

پس از آنکه اظهارنظر وزیر صنعت و مدیران شرکت‌های خودروساز در مورد افزایش قیمت خودرو در سال جاری باعث شد قیمت این محصول در بازار بین 2 تا 3 میلیون تومان افزایش یابد، تغییر رویکرد آنها و وعده عدم افزایش قیمت خودرو تا پایان سال باعث شد تا فروشندگان با وجود نبود خریدار، قیمت خودروهای خود را کاهش ندهند و بازار همچنان در رکود به سر ‌برد.

در این شرایط، قیمت خودرو در بازار بالا است و اکثر مشتریان که قدرت خرید خودرو با این قیمت‌ها را ندارند، فعلاً برای خرید دست نگه داشته‌اند. از سویی، فروشندگان نیز حاضر به کاهش قیمت‌های خود نیستند.

* رتبه 79 ایران در جهان از لحاظ سرانه خودرو در سال 2011

در کنار اخباری که در مورد وضعیت تولید خودرو و قیمت‌گذاری در داخل طی هفته گذشته منتشر شد، انجمن جهانی خودرو نیز طی گزارشی اعلام کرد سرانه خودرو به ازای هر 1000 ایرانی 146دستگاه و رتبه ایران از این لحاظ در میان 140 کشور جهان 79 است.

* نامه‌نگاری تولید‌کنندگان با رئیس‌جمهور

بحث‌های مطرح شده در مورد احتمال رفع ممنوعیت واردات کالاهای مشمول اولویت دهم باعث شد تا برخی تولیدکنندگان در نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار جلوگیری از اجرایی شدن این موضوع شوند.

در این راستا جمعی از تولیدکنندگان لوازم خانگی، کاشی و سرامیک، بلور و شیشه و نساجی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور، ادامه ممنوعیت واردات کالاهای مشمول اولویت دهم را خواستار شدند.

در همین حال، نایب رئیس انجمن صنایع غذایی از تشکیل اتاق‌های فکر در دولت و مجمع تشخیص مصلحت با حضور نمایندگان انجمن‌های صنعتی و وزیر صنعت به منظور بررسی مشکلات تولید خبر داد و گفت: قرار است یک پروتکل برای رفع مشکلات تولید تدوین و اجرایی شود.

شاید یادآوری این نکته بی راه نیاشد که طی ماه های گذشته ده‌ها کمیته رفع مشکلات تولید در بخش‌های مختلف خصوصی و دولتی تشکیل شده که معلوم نیست مصوبات آنها چه بوده و نمود آن را در کدام بخش صنعت باید جستجو کرد.

رئیس اتحادیه فخاران استان تهران نیز در هفته‌ای با اشاره به برخی مشکلات کارخانه‌های آجرپزی از جمله بالا بودن هزینه تولید آجر در کشور، گفت: عدم پرداخت تسهیلات نوسازی خطوط تولید آجر از محل درآمد هدفمندی یارانه‌ها باعث افزایش هزینه تولید و کاهش میزان تولید آجر شده است.

به گفته منبع‌چی، در حال حاضر کارخانه‌های تولید آجر با دو پنجم ظرفیت خود فعال هستند که 30 درصد دلیل این کاهش تولید به کاهش تقاضا و 70 درصد بقیه به مسائل تولید مربوط می‌شود.

وی ادامه داد: بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها قرار شد تجهیزات خطوط تولید آجر نوسازی شود ولی تسهیلات مالی جهت این کار پرداخت نشد.

آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین