امروز : جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
۱۵:۲۸
کد خبر: ۳۴۴۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۷
تعداد بازدید: ۱۹۷۱
در تمام کشورها، بانک ها راه حل خوبی برای خانه دار شدن محسوب می شوند. این در حالیست که در ایران برای گرفتن وام مسکن باید هفت خوان را پشت سر گذاشت. آن هم وامی که در نهایت خوش بینی ۲۰درصد از مبلغ مسکن را پوشش می دهد.

 

چگونه وام، مردم ترکیه را صاحب خانه می کند؟
مسکن دار شدن با افزایش نجومی قیمت ها به خصوص در پایتخت بسیار سخت شده است. گرچه قیمت ها کاهش یافته است اما بسیاری از مردم برای تهیه مسکن با مشکل روبرو هستند.

 در تمام کشورها، بانک ها راه حل خوبی برای خانه دار شدن محسوب می شوند. این در حالیست که در ایران برای گرفتن وام مسکن باید هفت خوان را پشت سر گذاشت. آن هم وامی که در نهایت خوش بینی ۲۰درصد از مبلغ مسکن را پوشش می دهد. بد نیست بانک های کشور از بانک های دو کشور همسایه الگو بگیرند.

ترکیه:
یکی از بانک های ترکیه برای مسکن دار شدن متقاضیان مسکن در این کشور ۴نوع وام مسکن را پیشنهاد می دهد و متقاضیان بسته به خواسته و توان مالی خود یکی از این بسته های پیشنهادی را انتخاب می کند. قیمت هر متر مربع آپارتمان در استانبول از متری ۳میلیون تومان آغاز می شود. گارانتی بانک ترکیه برای متقاضیان وام مسکن این چهار راه را ارائه می کند:

۱- وام برای کسانی که مایلند مبلغ بیشتری در اقساط اولیه پرداخت کنند و بدین ترتیب از مبلغ اقساط بعدی کاسته شود. که به این ترتیب بار نرخ بهره وام به میزان ۴۰درصد از دوش مشتری برداشته می شود. حداکثر زمان بازپرداخت اقساط ۲۴۰ماه تعیین شده است و حداکثر به میزان ۷۵درصد از مبلغ ملک خریداری شده وام تعلق می گیرد.

۲- در راه دوم، مشتریان می توانند خانه خود را به گروی بانک بگذارند و بدین ترتیب متقاضی خواهد توانست از وام های بیشتر با بازپرداخت طولانی تر بهره مند شود. حداکثر زمان بازپرداخت برای این وام ۱۲۰ماه است. مشتری به انتخاب خود می تواند نرخ بهره ثابت یا متغیر را انتخاب کند. حداکثر مبلغ وام ۲۵۰هزار دلار است و برای مبالغ بیشتر از ۵۰درصد ارزش ملک باید ضمانت انجام شود. نرخ بهره ماهیانه این نوع وام حداکثر ۱.۲۵ درصد در نظر گرفته شده است.

۳- راه سوم برای کسانی است که می خواهند مبلغ اقساط ماهیانه آنها ثابت و بدون تغییر باشد. متقاضیان این وام کافیست تنها مشخص کنند که مایلند وام خود را در چند ماه برگردانند. ۲۴۰ماه حداکثر بازه زمانیست که متقاضیان می توانند انتخاب کنند و مبلغ وام نیز حداکثر به میزان ۷۵درصد از ارزش ملک خریداری شده است. همچنین نرخ بهره این نوع وام بستگی به زمان تعیین شده بازپرداخت اقساط متفاوت است. به طور مثال اگر زمان بازپرداخت وام ۸۰هزار لیری مسکن ۳۶ماه تعیین شود، نرخ بهره سالانه ۱۴درصد و اگر ۲۴۰ماه تعیین شود نرخ بهره آن ۱۲درصد خواهد بود.

۴- یکی از وام های جالب این نوع وام است. راه چهارم برای کسانی است که می خواهند با کاهش نرخ بهره در کشور، نرخ بهره وام مسکنشان کاهش یابد و اگر نرخ بهره کل افزایش یافت، نرخ بهره وامی که دریافت کرده اند، ثابت بماند. حداکثر میزان وام به اندازه ۷۵درصد از ارزش ملک و حداکثر زمان بازپرداخت وام نیز ۲۴۰ماه است.


امارات:
امارات کشوری جوان در خاورمیانه محسوب می شود اما با پیشرفت های اقتصادی و افزایش حجم سرمایه گذاری های خارجی با افراد مهاجر زیادی روبرو شده است. این کشور برای اینکه سرمایه گذاری های خارجی را از دست ندهد و البته جذب مشتریان بیشتر راه های مختلفی برای خانه دار کردن متقاضیان در نظر گرفته است. یکی از بانک هایی که بهترین خدمات را ارائه می کند، بانک اسلامی امارات است.

این بانک برای انواع ویلا و آپارتمان در منطقه پالم جمیرا و سایر مناطق دوبی وام بانکی در نظر گرفته است. ۸۵درصد از ارزش ملک را وام می دهد. نرخ بهره ثابت ۵ساله این نوع وام ۵.۹۹ درصد و نرخ بهره متغیر وام نیز ۳.۹۹درصد است. این بانک بر اساس قوانین اسلامی عمل می کند. متقاضی می تواند اقساط خود را به صورت ۶۰روزه (نه ماهیانه) پرداخت کند.

نکته جالب مدارک و ضمانت هایی است که بانک برای اعطای وام در نظر دارد. در حالیکه بانک های ایران داشتن ضامن و فیش حقوقی در هر شرایطی ضروری است که این بانک اماراتی که اسلامی نیز هست، بسته به شرایط افراد ضامن ها و مدارک مختلفی را تعیین کرده است. شرایط تضمین برای کارمندان با حقوق ثابت ،کارمندان بدون حقوق ثابت، شاغلان آزاد داری حقوق ثابت و شاغلان آزاد بدون حقوق ثابت به صورت جداگانه تعریف شده است. حتی کارمندان با حقوق ثابت باید مدارک بیشتری را به بانک ارائه کنند!


البته بانک اسلامی امارات راه های جالب دیگری را نیز ارائه می کند. به طور مثال ۱۰۰درصد مبلغ خانه مورد نظر ما را وام می دهد اما به شرطی که مالک آن باشد تا زمانی که اقساط را بازگردانید. لیزینگ مسکن و سرمایه گذاری مسکن دو راه دیگری هستند که بانک علاوه بر اعطای وام با مالک خانه شریک می شود.
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین