امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
۱۸:۴۲
کد خبر: ۳۴۴۸
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۴
تعداد بازدید: ۱۶۰۴
عضو كميسيون بهداشت مجلس گفت:
نماينده مردم رشت در مجلس؛ دلیل دریافت غرامت عراق را اقدام به موقع مسئولین آن کشور بر اساس قانون مدنی کشور فرانسه عنوان كرد و افزود: اين در حالي است كه وزارت بهداشت کشور ما در طول این سالها تلاش كرد با سرپوش گذاشتن بر روی این واقعیت خود را تبرئه کند.

به گزارش" مداح نیوز" :حسین تامینی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی و عضو كميسيون بهداشت مجلس نهم از بررسي واردات خونهاي آلوده از فرانسه در مجلس شوراي اسلامي خبر داد؛ بررسي روند رسيدگي به پرونده فراوردهاي خوني آلوده را در دستور كار آينده كميسيون بهداشت عنوان كرد.

نزديك به 30 سال پيش ورود فرآورده هاي خوني آلوده به كشور دست كم ۱۸۰۰ ايراني را به بيماري هايي نظير هپاتيت C و ايدز مبتلا كرد كه امروز ۹۷۴ تن از آنان يا خانواده هايشان كه ۶۰ تن از آنان مبتلا به ايدز شدند، در انتظار دريافت ديه و غرامت هستند. آمارهاي غيررسمي حكايت از آن دارد، بيماران هموفيلي كه بين سالهاي ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۳ خورشيدي قرباني بي دقتي در ورود فرآورده هاي خوني آلوده از كشور فرانسه به ايران شده اند، به ۳۰۰ تن مي رسد.

در حال حاضر کل بیماران مبتلا به ایدز در کانون هموفیلی ایران، 184 نفر ثبت شده که 14 نفر از آنها از خانواده های درجه یک بیماران از جمله همسر و فرزند هستند.

اين پرونده در زمان نخست وزيري فابيوس رخ داد و وي كه كاملا در جريان خونهاي آلوده بود محاكمه شد،‌ ظاهرا فابیوس هرگونه تشریفات در زمینه انجام آزمایش ها از نمونه های خونی را لغو کرده بود و بدین ترتیب خون های آلوده بدون اینکه مراحل آزمایش را پشت سر بگذارند وارد بازار می شوند. وی دستور غربالگری را زمانی صادر می کند که دیگر کار از کار گذشته بود و خون های آلوده نه تنها به فرانسه بلکه به ایران هم رسیده بود!

حسن تاميني نماينده رشت گفت: اولين بار و در سال 76 پس از آنكه خانواده هاي قربانتيان نامه اي به رهبر معظم انقلاب نوشتند طبق دستور ايشان رسيدگي اين پرونده آغاز شد.

تاميني خاطر نشان كرد: پس از دستور رسيدگي توسط مقام معظم رهبري متهمان داخلي محكوم شدند اما در عرصه بين الملل توفيقي حاصل نشد.

اين عضو كميسيون بهداشت در خصوص فعاليت قائم مقام واردکننده فرآورده های خونی آلوده در سال 1372 در كشور گفت: من هم شنييده ام كه اين شركت همچنان در داخل ايران فعاليت مي كند و دليل اعتماد مجدد به آن و ادامه همكاري آن در كشور را نمي دانم از اين رو اميدوارم در روند بررسي در مجلس پاسخ مناسبي به حضور اين شركت در كشور داده شود.

تاميني ضمن اشاره به اين مطلب كه كشورهاي ديگري كه از خونهاي آلوده فرانسوي زيان ديده بودند توانستند از آن كشور غرامت دريافت كنند گفت: عراق كه مانند ايران قرباني خونهاي آلوده بود با پيگيري هاي نخست وزير اين كشور توانست غرامت بيماران خود را گرفته و اين پرونده را ببندد.

نماينده رشت دلیل دریافت غرامت عراق را اقدام به موقع مسئولین آن کشور بر اساس قانون مدنی کشور فرانسه عنوان كرد و افزود: اين در حالي است كه وزارت بهداشت کشور ما در طول این سالها تلاش كرد با سرپوش گذاشتن بر روی این واقعیت خود را تبرئه کند.

تاميني در عين حال سازمان انقال خون را بي تقصير نداسته و عنوان كرد: سازمان انتقال خون بايد از سلامت خونهايي كه وارد مي كند اطمينان حاصل كند. این سازمان باید فاصله زمانی "پنجره" را که ویروس خود را در آزمایش‌ها نشان نمی‌دهد را رعایت کند، در مواردی شاهد سهل انگاری در این زمینه هستیم که نشان از وضعیت نابسامان مدیریت دارد.

وي در پايان گفت بيماراني كه علاوه بر بيماري خود با هپاتيت سي و ايدز هم دست به گريبان شدند چه گناهي كرده بودند؟ در حال حاضر كوچكترين كمكي كه مي توان به آنها كرد اخذ غرامت از كشور صادر كننده اين فراورده هاست.

آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین