امروز : جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
۱۷:۴۸
کد خبر: ۳۴۳۲
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۴
تعداد بازدید: ۴۴۳۹۷
گزارشی از نگاه پژوهشگران عربستانی به عاشورا
پژوهشگران عربستانی عاشورا را منبعی برای تقریب مذاهب اسلامی و همزیستی بین شیعه و سنی می‌دانند و ضرورت رسیدن به این هدف را اصلاح در منابر و ادبیات اعلام می‌کنند.

«مدّاح نیوز»_ روز عاشورای حسینی همه ساله در همه جهان در میان شیعیان مورد توجه بسیار قرار می‌گیرد.

روز شهادت امام حسین(ع) اما تنها از سوی شیعیان مورد توجه نیست بلکه اهل‌سنت نیز در برخی نقاط جهان به این مناسبت مراسمی را انجام می‌دهند هر چند که اخیرا وهابیون تلاش کرده‌اند که آن را محدود به روزه‌داری کنند.

در طرف دیگر این روز با اقدامات برخی افراطیان شیعه موجب جدایی شیعه و سنی به بهانه خرافه‌هایی عاشورایی چون قمه‌زنی و ... شده است.

در این بین چهره‌های فرهنگی در جهان تشیع و تسنن بر استفاده از عاشورا به عنوان روزی برای تقریب بین مسلمانان استفاده کرد.

* ادبیات دینی که موجب تحریک طرفی بر طرف دیگر نشود موجب تقریب مذاهب می‌شود

«محمد محفوظ» پژوهشگر عربستانی با بیان اینکه در عاشورا ارزش‌ها و مبادی فرهنگی ـ اجتماعی وجود دارد که موجب تقویت روحی و فرهنگی برای مشارکت دینی، فرهنگی و اجتماعی می‌شود، می‌گوید: عاشورا می‌توان به همگان [اعم از شیعه و سنی] کمک کند که از ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی دوری کنند.

وی با بیان اینکه عاشورا روزی برای جدا شدن جامعه نیست، می‌افزاید: این روز باید روزی برای همکاری خوب، تقریب و تفاهم بین مسلمانان باشد.

حمد الراشد نویسنده و پژوهشگر عربستانی نیز تعصبات مذهبی را دلیلی بر دوری طوایف و مذاهب از همدیگر می‌داند و می‌گوید: امید این است که روز عاشورا که بر اساس حدیث همه روزها عاشوراست با کمک نخبگان روزی برای عبور از تعصبات مذهبی باشد.

وی یکی از تلاش‌ها را ادبیات دینی عمومی که موجب تحریک طرفی بر طرف دیگر نشود می‌داند و می‌افزاید: باید آنچه که در روز عاشورا اتفاق افتاده با دقت و امانت منتقل شود و هیچ غلوی در تقدیس یا راه امام حسین(ع) صورت نگیرد آن وقت است که عاشورا به نمادی برای تقریب مذاهب تبدیل می‌شود.

* قبل از استفاده تقریبی از عاشورا منابر باید از برخی سخنان اتهام‌پراکنانه دوری کنند

عبدالله الکعید نویسنده دیگر عربستانی است که معتقد است قبل از استفاده تقریبی از عاشورا باید در خطابه‌ها تغییری صورت گیرد و می‌گوید: منابر باید از برخی سخنان نفرت‌انگیز، کینه‌توزانه و اتهام‌پراکنانه دوری کنند و در این صورت می‌توان به این رسید که اختلافات دلیلی برای طرد دیگران نیست.

جعفر الشایب از فعالان این عرصه در عربستان نیز می‌گوید: در یاد شهادت امام حسین(ع) دو راه وجود دارد یکی آنکه در این فاجعه توقف کنیم یا به سوی افق‌های وسیعتری حرکت کنیم که این افق‌های وسیع همان تحقق اهداف نهضت حسینی(ع) است که چیزی جز تقویت ایمان و نفی ظلم و حمایت و وحدت امت اسلامی نیست.

وی با بیان اینکه باید مردم را از زندانی به نام نگاه کلیشه‌ای به عاشورا آزاد کرد، می‌افزاید: عاشورا باید مناسبتی برای تقویت زندگی و فهم مشترک بین گروه‌های مختلف مردم و دوری از تعصب باشد و این از طریق پوشش رسانه‌ای بیطرفانه از فعالیت‌های ادبی، هنری و دینی عاشورایی ممکن است.

* آرزوی یک استاد اهل‌سنت عربستان برای تبدیل شدن عاشورا به روز همزیستی شیعه و سنی و حملات گسترده به وی

اما در این بین یکی از مهمترین کسانی که سخنان او در روزهای اخیر مورد حمله قرار گرفته «طارق الحبیب» استاد روانشناسی عربستانی است که توئیتر وی بیش از سه میلیون دنبال‌کننده دارد.

وی در پستی در توئیتر خود ابراز امیدواری کرده بود که عاشورای سال جاری زمانی برای همزیستی بین شیعه و سنی شود و افزوده بود: جوانان شیعه و سنی امیدهای ما برای نجات همزیستی‌ئی است که اجداد ما در آن فضا زندگی می‌کردند و متاسفانه پدرانمان آن را تخریب کردند.

این فعال شبکه‌های اجتماعی با اشاره به سیره پیامبر اکرم(ص) تاکید کرده بود: وقتی همزیستی با یهودیان در صدر اسلام ممکن بوده است چه می‌شود که برخی همزیستی بین شیعه و سنی را بر نمی‌تابند.

این پست توئیتر وی موجی از توهین‌ها به این استاد روانشناسی عربستان را برانگیخت که در رسانه‌های عربی زبان نیز مورد توجه قرار گرفت.

شبکه بی‌بی‌سی عربی در برنامه نظرسنجی خود به این پست اشاره کرد و ده‌ها نفر از سراسر جهان عرب به این سوال که «آیا عاشورا می‌تواند عاملی برای تقریب شیعه و سنی شود» پاسخ مثبت دادند.

آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین