امروز : جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
۰۱:۵۷
کد خبر: ۳۴۱۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۵
تعداد بازدید: ۴۶۹۳۹
شور، شعور، خاک، آب و زنجیر؛
من خیلی کشورها و شهرها را در عزاداری عاشور دیده ام، گل گیری، تعزیه خوانی و فعالیت مردم در تدارک دسته ها در قسمت های مختلف، ذبح قربانی در وسط خیابان و ....، اینجا تفاوت هایی است که بندرت در دیگر شهرها دیده ام.
به گزارش «مدّاح نیوز»؛ عاشورای امسال با حضور نوجوانان، جوانان، میانسالان، پیران و کهنسالان، مهمانان شهرهای همجوار و بیجاری های اصیل ساکن شهرهای دیگر کشور و سایر اقشار برگزار شد.

در مراسم امسال بیش از 40 اسب با تزیینات مختلف به عنوان حامل حجله جوانان کربلا در میان دسته های مختلف وجود داشتند، پنج دسته تعزیه خوانی هم در انواع مختلف و در محله های مناسب، بخش هایی از واقعه کربلا را به نمایش گذاشتند.

مسیر حدود چهار کیلومتری حرکت دسته های عزاداری مملو از جمعیت عزادار و مشایعت مردم بود و در تمام این مسیر، مردم با انواع نذری ها پذیرای می شدند، دسته های گل گیری در دو قسمت مرد و زن حرکت و مرتب با گلاب و اشک مردم همراهی می شدند.

عکاس اهل کشور ترکیه می گوید: من خیلی کشورها و شهرها را در عزاداری عاشور دیده ام، گل گیری، تعزیه خوانی و فعالیت مردم در تدارک دسته ها در قسمت های مختلف، ذبح قربانی در وسط خیابان و ....، اینجا تفاوت هایی است که بندرت در دیگر شهرها دیده ام.

هیچ مغازه و فروشگاهی فعالیت نداشت مگر برای پذیرایی از عزاداران و آب رسانی به کودکان.

طبق بر آوردها بیش از یک هزار خانواده در دهه اول محرم امسال حلیم و غذای گرم پخش کرده اند و حدود 250 راس گوسفند و گاو در خیابان ها ذبح شد اما هیچ استقبالی از محل های تعیین شده برای ذبح صورت نگرفت.

اسماعیلی که یک راس گاو را در وسط چهار راه ذبح کرد می گوید: نذر من ذبح جلو دسته حضرت ابوالفضل (ع) است.

وی در خصوص استفاده از محل مخصوص برای ذبح قربانی می گوید: مسوولین اگر تصمیم جدی بگیرند و برای همه قاطعانه اجرا کنند ما هم استقبال می کنیم منتها برای همه شهر. 

حرکت دسته ها از ساعت 9 صبح تا 15 عصر ادامه داشت و بعضی از مساجد برای دسته های عزاداری خود غذای گرم تدارک دیده بودند، در عزاداری هیات قمر بنی هاشم بیش از سه هزار پرس غذا توزیع شد.
آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین