امروز : جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
۱۲:۰۹
کد خبر: ۳۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۱
تعداد بازدید: ۴۵۹۱۰
همزمان با عاشورا ، مراسم مذهبی نمایشی خیام حسینی در شهر مذهبی آستانه اشرفیه برگزار شد.

«مدّاح نیوز»_ این آئین شبیه سازی شده غروب پنجشنبه با حضور خیل عظیمی از مشتاقان و عزاداران حسینی در محل حرم مطهر آقا سلطان سید جلال الدین اشرف (ع) آستانه اشرفیه برگزار شد.

در برگزاری این مراسم مذهبی که تلفیقی از نمایش تعزیه است، وقایع ظهر عاشورا توسط بیش از 500 نفر از عوامل شرکت کننده در آن به نمایش درآمد.

در این آئین مذهبی که همه ساله با شور گسترده ای در میان عزاداران حسینی برگزار می شود، بعد از اقامه نماز ظهر عاشورا خیام شبیه سازی شده حضرت امام حسین (ع) ، حضرت زین العابدین (ع) ، حضرت عباس (ع) ،حضرت زینب (س) و حضرت علی اکبر (ع) در میان سینه زنی و عزاداری دوستداران اهل بیت (ع) به طرف صحن مطهر آقا سلطان سید جلال الدین اشرف (ع) به حرکت در آمد.

در هنگام حرکت این خیمه ها ، گروهی نیز با پوشیدن شبه لباس های یزیدیان و اشقیا با در دست داشتن گرزهای آهنی خیمه ها و طفلان شبیه سازی شده اهل بیت (ع) را همراهی کردند.

همچنین در این آئین ، گروه سرخ پوشی که اشقیا و یزیدیان را تشکیل می دهند؛ با در دست داشتن مشعل های آتش و نواختن شیپور و طبل در میان عزاداران حسینی به حرکت در آمدند.

در ادامه این نمایش آئینی که پس از استقرار خیمه های شبیه سازی شده اهل بیت (ع) به اجرا در آمد، با برگزاری مراسم تعزیه گوشه هایی از شقاوت ها و ظلم های یزیدیان و لشگر کفر به نمایش درآمد.

همچنین در این نمایش که به همراه مرثیه سرایی و مداحی برگزار شد، مظلومیت امام حسین (ع) و فرزندان اهل بیت (ع) به صورت تعزیه به نمایش حاضرین درآمد.

در پایان این مراسم مذهبی نیز به دستور شمر و عمر سعد که به صورت تعزیه برگزار شد، لشگر یزیدیان خیمه های اهل بیت (ع) را به آتش کشیدند.

در هنگام به آتش کشیدن این خیمه ها نیز گروه اشقیا با حمله به فرزندان امام حسین (ع) و اهل بیت (ع) گوشه های دیگری از وقایع جانگداز عاشورا و مظلومیت سیدالشهدا را به نمایش درآوردند.

در پایان این مراسم سوگواران حسینی با حلقه زدن به دور خیمه های در حال سوختن با سردادن نوای ˈوای حسین کشته شدˈ در غم شهادت سید الشهدا به سینه زنی و عزاداری پرداختند.

مراسم آتش زدن خیمه های حسینی همه ساله در غروب عاشورا از سوی هیات مذهبی خیام حسینی آستانه اشرفیه برگزار می شود.

این مراسم مذهبی حدود یک قرن در آستانه اشرفیه قدمت دارد و یکی از بزرگترین آیین های مذهبی - نمایشی کشور است.

شهرستان آستانه اشرفیه در 35 کیلومتری شرق مرکز گیلان پذیرای مرقد مطهر حضرت سید جلال الدین اشرف برادر گرامی امام رضا (ع) است.

آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین