امروز : جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
۱۷:۵۳
کد خبر: ۳۳۲۴
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۷
تعداد بازدید: ۱۱۴۱
محتوای مذاکرات فاش نشود، بهتر است
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی درخصوص کارشکنی فرانسوی ها در مذاکرات ایران و ۵+۱ می‌گوید که یک معامله بزرگ تسلیحاتی با عربستان سعودی انگیزه این کارشکنی بوده است.

عبدالرضا مصری، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، در خصوص مذاکرات اخیر هسته‌ای ایران با 1+5 اظهار داشت: ما که از محتوای مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 هیچگونه اطلاعی نداریم، ولی آنچه از رسانه‌ها دریافت کرده‌ام، این است که طرح ارائه شده در مذاکرات از طرف جمهوری اسلامی ایران ارائه شده و مذاکرات اگر برمبنای آن طرح صورت گرفته باشد، قاعدتاً بایدها و نبایدهای ما در آن طرح لحاظ شده است.

وی ادامه داد: من اعتقاد دارم که در این شرایط کشور که مقام معظم رهبری اعلام اعتماد نسبت به تیم مذاکره کننده کشور فرموده‌اند، ما نیز باید براین اساس به آنها اعتماد داشته باشیم و جلوتر یا عقب‌تر حرکت نکنیم و اجازه دهیم که تیم مذاکره کننده در چارچوبی که تعیین شده حرکت کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه ما قطعاً خط قرمزهایی در مذاکرات هسته‌ای داریم، گفت: جایی که خط قرمز باشد و صلاحدید نظام نباشد، به مذاکره کنندگان اجازه داده نخواهد شد در این راستا حرکت کنند. باتوجه به اینکه همه تحریم‌ها غیرقانونی بوده و امکانات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بیش از 290 بار توسط آژانس انرژی اتمی مورد بازرسی قرار گرفته و همیشه صلح آمیز بودن آن تأیید شده است، این موضوعات نشان می‌دهد که تمام تحریم‌ها به بهانه بمب اتم دروغ و خلاف قانون است و چون غیرقانونی تحریم کرده اند، انتظار ملت ما این است که تحریم‌ها برداشته شود.

مصری افزود: من اعتقاد دارم ما در این رابطه نباید ذره‌ای امتیاز بدهیم؛‌ فناوری چیزی است که خودمان به دست آورده‌ایم و آنها کوچکترین کمکی به ما نکرد‌ه‌اند و حتی چوب لای چرخ صنعت ما گذاشته‌اند. همچنین آنها دانشمندان هسته‌ای ما را ترور کردند و ما هزینه علمی که به دست آورده‌ایم، با خون سرخ دانشمندان آبیاری و هزینه آن پرداخت شده، اما آنچه مصلحت نظام است این است که ما تابع ولایت هستیم و یقین داریم که منافع و مصالح ملی ما در سه اصل عزت، حکمت و مصلحت نهفته است و برای کسانی که در این سنگر فعالیت می‌کنند نیز دعای خیر می‌کنیم.

وی در خصوص کارشکنی‌های فرانسه در مذاکرات هسته‌ای و لزوم تجدیدنظر در روابط با این کشور تاکید کرد: قطعاً کارشکنی‌های فرانسه از یک معامله بزرگ تسلیحاتی با عربستان سعودی سرچشمه می‌گیرد. یعنی فرانسه برای "خوش رقصی" و به خاطر وضعیت بد اقتصادی خود دنبال این است که معامله اقتصادی‌اش با عربستان شکل بگیرد. لذا فرانسه بلندگوی مرتجعین و رژیم صهیونیستی در ارتباط با مذاکرات اخیر شده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: به دلیل اینکه فرانسه به فکر منافع خود است،‌ اقتدار ملی ما اقتضا می‌کند که ما روابط اقتصادی خود را با فرانسه تغییر دهیم. ما هیچ مشکلی نداریم و ما ملت مقاومت، عاشورا و رمضان هستیم. اگر به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی توجه کنیم و نگاه ما به درون باشد، زودتر از این بحران ها نجات پیدا می‌کنیم.

مصری ادامه داد: اما اگر نگاه ما به بیرون باشد، ممکن است از توانمندی‌های خودمان در درون غافل شویم و این موضوع بخشوده شدنی نیست.

وی با اشاره به معاملات ایران با فرانسه تصریح کرد: ‌30 سال است که ما در معاملات صنعت خودروسازی بالاترین سود را به فرانسه می‌رسانیم و امکانات خودرویی فرانسه و کارگر فرانسوی از سود سرشار ما از صنعت خودروسازی بهره مند شده‌اند. در این گونه مقاطع متاسفانه فرانسوی‌ها به این شیوه رفتار کردند. بنابراین ما در شرایط اقتصاد مقاومتی باید با تدبیر برنامه ریزی کرده و پاسخ فرانسوی‌ها را "اقتصادی" بدهیم.

عضو هیئت رئیسه مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه‌ای برای حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در مجلس برای ارائه توضیحات در خصوص مذاکرات هسته‌ای ندارید، با بیان اینکه نه غربی‌ها و نه کشور ما اشاره ای به مذاکرات هسته‌ای نداشته‌اند، گفت: اگر محتوای مذاکرات هسته‌ای بخواهد مورد بررسی قرار گیرد، ممکن است در ادامه مذاکرات اثر بگذارد.

وی ادامه داد: مشاهده شد که برخی سران کشورها که نوکر رژیم صهیونیستی هستند، مسائلی را مطرح کردند و آنها بلافاصله علیه ما راه افتادند و اقداماتی انجام دادند. بنابراین هرچه محتوای مذاکرات هسته‌ای در دایره محدودتری باشد، اثرات متغیرهای بیرونی، حاشیه‌ها و متغیرهای مزاحم کم می‌شود و در آن صورت ذهن و فکر مذاکرات کنندگان ایرانی بیشتر متوجه مذاکرات می‌شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: اگر حاشیه ها زیاد شود، به آنها پرداخته می‌شود و اصل مذاکرات از دست می‌رود. بنابراین بهترین شیوه این است که مذاکرات "بسته" باشد.

مصری در پایان خاطر نشان کرد: این جمله مقام معظم رهبری که "ما به طرف‌های مذاکره کننده خودمان اعتماد داریم" به ما قوت قلب می‌دهد که مسئله تحت نظارت مقام معظم رهبری است و ما باید با آهنگ ولایت حرکت کنیم، چون این مسئله بسیار سختی است و گره پیچیده‌ای است که طولانی شده است. یعنی 35 سال آنها گره روی گره زدند و الان برای بازکردن آن به فراغتی نیاز داریم، لذا باید ما به آن اعتماد اعتقاد داشته باشیم و به مذاکره کنندگان اجازه دهیم که با فراغت برای بازکردن آن کار خودشان را دنبال کنند.

آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین