امروز : چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
۰۵:۲۹
کد خبر: ۳۳۱۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۵
تعداد بازدید: ۱۷۳۴
رییس اداره محیط طبیعی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: برداشت نمک از دریاچه ارومیه تابع ضوابط مشخصی بوده و باید با اخذ مجوز انجام شود.

حمید رعناقد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: متقاضیان از طریق ادارات کل صنایع و معادن استان های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی می توانند نسبت به اخذ مجوز جمع آوری نمک های خشک حاشیه دریاچه، اقدام کنند.

وی اظهار کرد: برداشت نمک در سایت های کوچک و حداکثر تا 20 هکتار، قابل بررسی است و زمان تعیین شده برداشت شش ماه، از اول مرداد تا آخر دی ماه امسال است.

رعناقد گفت: میزان نمک موجود در دریاچه ارومیه بیش از شش میلیارد تن برآورد شده است و در وضعیت فعلی، برداشت نمک از آن با رعایت ضوابط مشخصی و در محدوده و میزان خاصی مجاز می باشد.

وی ادامه داد: یکی از جنبه های مهم دریاچه، اهمیت اقتصادی آن به لحاظ برداشت مواد معدنی توسط مردم بومی از آن است.

وی اظهار کرد: از سنوات گذشته برداشت نمک از دریاچه توسط مردم منطقه از استخرهای رسوبی و در مکان های خاصی صورت می گرفت.

رعناقد گفت: در حال حاضر با توجه به وضعیت فعلی بحرانی دریاچه، زون بندی در دریاچه صورت گرفته و نقاطی جهت جمع آوری نمک های خشک از آن تعیین شده است.

وی اظهار کرد: این اقدام کمک اقتصادی به مردم منطقه را در پی دارد ولی باید با کنترل برداشت به میزان مشخص و از نمک های خشک پیرامون دریاچه سعی شود تا برداشت ها اثر نامطلوبی بر منطقه نگذاشته و بر پیکر دریاچه نیز آسیبی وارد نشود.

پارک ملی دریاچه ارومیه با مساحتی بیش از 5700 کیلومتر مربع بین استان های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی واقع و اهمیت آن علاوه بر بهره های اقتصادی برای جوامع محلی، از نظر یک اکوسیستم طبیعی نیز در سطح ملی و جهانی مطرح است.

این دریاچه هم اکنون از وضعیت نامطلوبی برخوردار بوده و 70 درصد آن به علت خشکسالی های 20 سال گذشته از بین رفته است.

آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین