امروز : پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
۰۷:۲۲
کد خبر: ۳۲۸۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۴
تعداد بازدید: ۱۸۹۳
وضعیت نقاشی عاشورایی
حقیقت‌شناس هنرمند نقاش درباره آثار نقاشی شاخص در زمینه نقاشی عاشورایی معتقد است که به جز آثاری از نقاشان قهوه‌خانه‌ای،‌تاکنون هیچ اثر شاخصی در زمینه نقاشی عاشورایی خلق نشده است.

به گزارش «مدّاح نیوز»؛ به نقل از فارس،جمشید حقیقت‌شناس هنرمند نقاش  درباره آثار شاخص در زمینه نقاشی‌های عاشورایی گفت: در ایران قدیم در قالب کتاب‌های مختلف آثار شاخصی با مضمون دینی و مذهبی وجود داشته است از جمله کتاب خاوران نامه که به نبردهای حضرت علی (ع) پرداخته است اما در زمینه نقاشی عاشورایی به جز نقاشی‌های مذهبی و عاشورایی نقاشان قهوه‌خانه‌ای در دوران پهلوی اول که آثار بسیار شاخصی را در زمینه عاشورا و امام حسین (ع) خلق کردند،‌ آثار دیگری که شاهکاری در این زمینه باشد نداریم.

او درباره به کارگیری مضامین مذهبی به ویژه عاشورایی در میان نقاشان مدرنیست و معاصر ایران هم گفت: در میان نقاشان مدرنیست این نسبت برقرار نشده است چون آن‌ها با گرایش فرمالیستی سراغ این مضامین می‌روند و آثار مختلفی هم خلق کرده‌اند ولی اثری که شاخص باشد تاکنون خلق نشده است.

حقیقت‌شناس دلیل آن را نبود سفارش‌هایی از سوی سفارش‌دهندگان واقعی عنوان کرد و گفت: بیشتر شاهکارهای هنری ما در بستری از سفارش‌ها به وجود آمده است اما تاکنون هیچ گونه سفارشی در زمینه نقاشی عاشورایی به هنرمندان سفارش نشده است که منجر به خلق اثر شاخصی شود.

وی افزود: در بیشتر موارد مسابقه ای برگزار می‌شود با خیل عظیم شرکت کنندگان و آثار متوسط ولی اگر در این زمینه به چند هنرمند شناخته شده سفارش بدهند، می‌تواند منجر به خلق آثار فاخر و شاخصی در زمینه هنر عاشورایی شود.

وی افزود: لازم است سال‌ها زمان صرف شود،‌هنرمندان مختلفی در این زمینه فعالیت کنند و بستر لازم برای آن فراهم شود تا یک اثر شاخص خلق شود.

حقیقت شناس تأکید کرد: اگر امروز اثر شاخصی در زمینه نقاشی عاشورایی نداریم به همین دلیل است که هیچ گونه سفارشی به دنبال نداشته است و سفارش دهنده واقعی وجود نداشته است.

آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین