امروز : جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
۰۷:۴۴
کد خبر: ۳۲۷۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۹
تعداد بازدید: ۲۱۵۷

nava.jpg

یک مدرس حوزه گفت: زنان فعال در واقعه عاشورا برای زنان امروز پیام یاری از دین خدا، آزاد اندیشی و استکبارستیزی را دارند؛ البته پشتوانه آزاداندیشی برخورداری آنان از علم، معرفت، ولایت مداری و امام شناسی است و اگر در هر عصر و زمانه‌ای امام شناسی داشته باشیم عکس العمل‌های درستی به اتفاقات نشان می‌دهیم.

معصومه ظهیری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس «زنان» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، افزود: عاشورا یک پیام فراگیر است و مربوط به زمان، مکان، جنسیت و رنگ پوست خاصی ندارد و یاران امام حسین(ع) از سنین مختلف و رنگ‌های پوست مختلف و نژادهای گوناگون بودند. حتی جایگاه‌های اجتماعی گوناگونی داشتند و در بین آنها از رئیس قبیله تا غلام دیده می‌شد.

وی در ادامه گفت: خداوند محبتی در دل‌های مومنان نسبت به امام حسین(ع) قرار داده که هرگز به سردی گراییده نمی‌شود. پیام حیات‌بخش ابا عبدالله الحسین(ع) استکبارستیزی و مبارزه با زورگویی و انحصارطلبی، آزاد اندیشی و آزادی خواهی است و برای همیشه تاریخ است.

این مدرس حوزه با بیان اینکه سه گروه زن در واقعه عاشورا حضور داشتند، اظهار کرد: برخی از زنان زمینه حضور امام حسین (ع) را در کوفه فراهم کردند. بعضی دیگر همراه کاروان بودند و در صحرای کربلا حضور داشتند که از جمله آنها می‌توان به دختران خاندان بنی هاشم، زنان صحابه مانند ام وهب - همسر مسلم ابن عوسجه و زنان دیگر مثل کبشه مادر سلیمان(قاصد امام حسین) اشاره کرد که آنان یاران دین خدا و دلگرمی حضرت زینب (س) بودند، اما دسته سوم از زنان پس از واقعه کربلا در کاروان اسرا حضور داشتند که از مهمترین آنها به حضرت زینب (س) می‌توان اشاره کرد.

ظهیری در پاسخ به این پرسش که آیا پیام عاشورا به درستی به نسل‌های بعدی به ویژه زنان منتقل شده است، اظهار کرد: معرفت امام حسین (ع) قلبی است و نسل به نسل منتقل می‌شود و ارادت شیعیان را می‌توان در حسینیه‌ها، تکیه‌ها، حرم امامزاده‌ها ببینیم و در این مکان‌ها اقشار مختلف زنان حضور پیدا می‌کنند؛ اما بخش دیگری از پیام عاشورا معرفتی است و اینکه اگر دوباره حکومتی مانند بنی امیه حاکم شوند آیا همراه امام حسین (ع) و حضرت زینب (س) خواهیم بود؟ که این مورد نیازمند آموزش و دستیابی به شناخت کافی از این بزرگان را دارد. بدین منظور لازم است تاریخ را به گونه‌ای تحلیلی در قالب کتاب‌ها و آموزه‌ها به نسل بعد منتقل کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شبهاتی نیز مطرح می‌شود، گفت: حتی درباره مقدسات نیز گاهی اوقات شبهه وارد می‌شود، بنابراین باید در قالب کارهای تبلیغی ترویجی و آموزشی پاسخ‌هایی را به نسل جوان در زمینه این موضوعات بدهیم.

وی با بیان اینکه شبهات نیز باید تحلیل شوند، اظهار کرد: در این بخش کم کاری‌ شده است؛ البته با راه‌اندازی سایت‌های پاسخ به سوالات و گروه‌های پاسخ به شبهات قدم‌های خوبی در این زمینه برداشته شده است ولی باید این اقدامات توسعه یابد و با ادبیات گروه‌ها و سنین مختلف تطبیق داده شود. حتی نسل چهارم نیز نیاز زیادی به این آگاهی بخشی دارد.

این مدرس حوزه درباره نقش رسانه‌ها در زمینه‌ انتقال پیام عاشورا به نسل‌های بعدی به ویژه زنان گفت: رسانه‌ها تا کنون عملکرد خوبی داشته‌اند؛ اما همه افراد از آنها بهره کافی نمی‌برند. این در حالی است که با توجه به حضور کودکان و نوجوانان در ساعات مشخصی در مدارس می‌توان به آنان در مدارس آموزش‌های لازم را داد. هرچند که نمی‌توان از نقش رسانه‌های دیداری، شنیداری و نوشتاری غافل شد.

ظهیری در پایان تاکید کرد: لازم است در مساجد نیم ساعت مراسم سینه‌زنی و یک ساعت جلسات معرفتی برگزار کنیم علاوه بر آن آموزش‌های اختصاصی برای گروه‌های سنی مختلف داشته باشیم و با توجه به سنین مختلف جلساتی را ساعات خاصی برای نوجوانان، جوانان و بزرگسالان در مکان‌هایی مانند حسینیه‌ها برگزارو ادبیات عاشورایی را برای سنین مختلف با توجه به شرایط خاص هریک از آنان بیان کنیم.

آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین