امروز : جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
۱۱:۲۲
کد خبر: ۳۲۵۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۴
تعداد بازدید: ۱۲۷۹

Mehdi Ghasemi-13-15.jpg

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ژاپن با تکیه بر سابقه دیرینه و سنتی روابط دو کشور و وجود ظرفیت‌ها و مشترکات فراوان در شرایط حال، آینده مناسبات و چشم‌انداز همکاری‌های آینده را روشن توصیف کردند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) محمدجواد ظریف در این دیدار که روز یکشنبه در تهران انجام شد با اشاره به مذاکرات سازنده نخست‌وزیر ژاپن با رییس‌جمهور اسلامی ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک و اراده سیاسی بیان شده در این ملاقات، ابراز امیدواری کرد دیدار وزیر امور خارجه ژاپن از ایران در جهت پیشبرد روابط قرین موفقیت باشد.

وی با اشاره به روابط بسیار خوب و دیرینه ایران و ژاپن، ابراز امیدواری کرد برغم فراز و نشیب‌ها، فضای جدید بسترساز ایجاد امکانات و ظرفیت‌های نوین در راستای پیشبرد، پیشرفت و تعمیق مناسبات دو کشور گردد.

وی با اشاره به این‌که جمهوری اسلامی ایران برای روابط با ژاپن اهمیت زیادی قائل بوده و آماده گسترش همکاری در کلیه زمینه‌ها می‌باشد ، اظهار کرد: ژاپن شریک قدیمی و سنتی ایران در حوزه‌های مختلف اقتصادی، صنعتی و فرهنگی بوده و ضروری است جایگاه خود را در این حوزه‌ها حفظ و تقویت نماید.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به علقه‌های میان مردم ایران و ژاپن و علاقه‌مندی به نقش و مشارکت جدی ژاپن در همکاری‌های دو کشور، آمادگی کشورمان را تقویت و گسترش همکاری‌ها با ژاپن در کلیه حوزه‌ها از جمله اقتصادی، صنعتی، فرهنگی، علمی، دانشگاهی، همکاری بخش‌های خصوصی، محیط زیست، انرژی، همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی اعلام داشت.

وی همچنین با اشاره به مذاکرات اخیر ایران و کشورهای 1 + 5 در ژنو ، این گفت‌وگوها را بسیار خوب و جدی تو صیف کرد و ابراز امیدواری کرد با حسن نیت و اراده سیاسی این گفت‌وگوها به نتیجه برسد.

وی با تاکید بر این‌که «روند اعتمادسازی باید دوطرفه باشد» به پیشگامی جمهوری اسلامی ایران در تدوین و تصویب معاهدات بین‌المللی در زمینه خلع سلاح اشاره کرد و افزود: متاسفانه علی‌رغم این واقعیت کشورهای غربی به سمت فشار و تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه رفتند، اما واقعیت‌های صحنه نشان داد که با مردم ایران نمی‌توان با زبان تهدید و تحریم صحبت کرد بلکه باید با زبان تکریم و احترام سخن گفت.

وزیر امور خارجه ژاپن نیز در این دیدار اولین سفر خود به ایران به عنوان وزیر امور خارجه ژاپن را باعث افتخار دانست.

فومیو کیشیدا با اشاره به اینکه روابط ایران و ژاپن به دوران جاده ابریشم باز می‌گردد، تصریح کرد: ایران کشوری است که از تاریخ غنی و فرهنگ دیرینه برخوردار است و ژاپن برای روابط با کشور بزرگ ایران احترام بسزایی قائل است.

وی با اشاره به آخرین روند روابط تهران – توکیو ، اظهار کرد: ظرفیت‌های همکاری فراوانی میان دو کشور وجود دارد که قابل بهره‌برداری است و علاقه‌مندیم در فضای جدید از زمینه‌های توسعه بیش از پیش روابط بهره ببریم.

وی علاقه‌مندی توکیو را برای گسترش همکاری‌های جدی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، مبادلات فرهنگی، علمی، دانشجویی و مبارزه با قاچاق مواد مخدر مورد تاکید قرار داد.

وزیر امور خارجه ژاپن با اشاره به گفت‌وگوهای ایران و 1+5 ، ضمن تاکید بر اهمیت این گفت‌وگو ها، ابراز امیدواری کرد که با حسن نیت و تلاش طرفین این روند به نتیجه مطلوب برسد.

کیشیدا در این دیدار همچنین علاقه‌مندی توکیو برای انجام گفت‌وگوها و مشورت‌های منظم سیاسی دو کشور در سطوح معاونین و نیز مدیران کل وزارت امور خارجه دو کشور را مورد تاکید قرار داد که با استقبال دکتر ظریف مواجه شد.

در پایان سفر وزیر امور خارجه ژاپن به تهران بیانیه مشترکی از سوی دو کشور صادر شد.

آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین