امروز : شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
۰۶:۳۴
کد خبر: ۳۲۱۰
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۲۳:۲۵
تعداد بازدید: ۲۰۵۴
آیت الله جاودان عنوان کرد:
زدودن آلودگی از قلب برای دریافت نور الهی بسیار سختی و زحمت دارد، اما اشک بر امام حسین(ع) این راه را آسان می کند.

آیت الله محمد علی جاودان در مراسم سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) ویژه دهه اول ماه محرم با بیان این مطلب که هر انسانی دارای امام و رهبر در زندگی خود است، گفت: هیچ کس در این دنیا بدون امام نیست، اگر آدمی رهبر و امام خود را بد انتخاب کند اهل جهنم شده ولی اگر به درستی امامش را انتخاب کند اهل بهشت می شود.همچنین در روز قیامت آدمی بر اساس راهی که رفته است و امام برای خود برگزیده، نامه اعمالش را به دست راست یا چپ انسان می دهند.
وی افزود: انتخاب امام کار بسیار دقیق ومهمی است که اگر کسی کورکورانه دنباله رو شخصی باشد ممکن است به گمراهی و ضلالت دچار شود.

آیت الله جاودان با اشاره به روایتی از ائمه معصومین(ع) پیرامون موضوع انتخاب امام حقیقی برای دستیابی به سعادت ابدی، عنوان کرد: روزی ابا خالد از امام باقر(ع) سوال کرد منظور خداوند از آیه ای که می فرماید: "به خداوند، رسولش و نوری که نازل کرده ایم ایمان بیاورید چیست؟"
امام باقر(ع) فرمودند: به خدا قسم منظور از نور، ما ائمه اطهار(ع) و چهارده معصوم هستیم.ای ابا خالد، نور خداوند متعال در قلب مومنین همچون نور خورشید، آسمان را به پهنای میلیاردها روشن می کند و نور امام در قلب مومن از خورشید نورانی تر بوده و هیچگاه در آن خاموشی راه ندارد.


دل  مومن نور مبهمی است که با آب حکمت الهی زراعت می شود

آیت الله جاودان با اشاره به نقش انوار الهی در قلوب مومنان تصریح کرد: نتیجه بهره مندی از نور الهی، انتخاب راه و حرکت به سوی پروردگار عالم است کسی که خورشید همراهش باشد امکان ندارد ذره ای گمراه شود و به بیراهه برود؛ دل مومن نور مبهمی است که اگر با آب حکمت الهی زراعت شود یقینا به مقصد می رسد.
وی افزود: اگر انسان همراهش نور باشد راه و مقصد را به خوبی تشخیص می دهد که در این میان وظیفه ی امام امت تابیدن نور الهی بر قلوب مومنان است.
آیت الله جاودان عنوان کرد: نور همه اش فهم است و اگر خداوند روزی این نور را از انسان بپوشاند هیچ بنده ای انسان را دوست نمی دارد اما پذیرفتن ولایت الهی و وجود مثقالی از دوستی اهل بیت(ع) در وجود آدمی، انسان را محب قلوب قرار داده و موم می کند.


اطاعت از امام در سایه تطهیر قلب

آیت الله جاودان با اشاره به مقدمات ایجاد حس اطاعت از امامان و ائمه معصومین(ع) گفت: بندگی تنها در مقابل خداوند اتلاق می شود یعنی هیچ کس در مقابل غیر خدا حتی امام حسین(ع) حق ندارد به خاک بیافتد؛ سجده و رکوع جز برای خداوند جایز نیست اما مقام دیگری از عبودیت به نام اطاعت وجود دارد که انسان باید مطیع فرمان ولی امر الهی باشد و این اطاعت جز با تطهیر قلب حاصل نمی شود.


اشک بر حسین(ع) کار سخت تطهیر قلب را آسان می کند

آیت الله جاودان با بیان این مطلب که تزکیه نفس کار پر زحمتی است، عنوان کرد: پاک شدن قلب انسان کاری سخت است، برخی افراد با 40 سال و برخی با 5 سال زحمت به درجه تطهیر قلب می رسند.
وی افزود: گریه بر مصیبت اباعبدالله الحسین(ع) سریع ترین و راحتترین راه برای تطهیر قلب است و زمانی که قلب انسان پاک شود محبت اهل بیت(ع) که نجات بخش انسان ها است بر دل آدمی جاری می شود. محبتی که مثقالی از آن در دل یاران امام حسین(ع) قرار داشت و آنها برای نخوردن تیر به امام در هنگام نماز خواندن صورت و سینه ی خود را در مقابل تیرهای دشمنان قرار می دادند.

آیت الله جاودان خاطرنشان کرد: اگر قلب انسان تطهیر شود کبوتر مشیت الهی در آن لانه کرده و آدمی به مقام تسلیم می رسد، آنگاه روز قیامت که حساب و کتاب اعمال انسان هزاران سال طول می کشد و آدمی در منازل مختلف منتظر می ماند، به خواست الهی بدون حساب وارد بهشت می شود.

آخرین اخبار
پربازدید ها
پربحث ترین عناوین