کد خبر: ۴۸۲۷
تاریخ انتشار:۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۳
در این هیاهوی بی خبری آخر سال
آیا سکوت خبری وین امروز می شکند؟
‌نشست دوجانبه باقری و انریکه مورا در سکوت خبری وین در حالی برگزار شد که اولیانوف سفر گروسی به ایران را دستاورد بزرگ خواند و بنت گفت: به نتایج مذاکرات وین ملزم نیستیم


به­گزارش«.مدّاح.نیوز.»؛  برخلاف شنبه که روز سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران بود و توافق میان ایران و آژانس انجام و یکی از مشکلات اصلی از میان برداشته شد ، روز گذشته سکوت خبری خاصی برفضای مذاکرات حکم فرما بود . اگرچه تعطیلی یک شنبه های اروپا در این سکوت تاثیر داشت و غیر از دیدار باقری رئیس تیم مذاکره کننده ایران و مورا نماینده اتحادیه اروپا خبر رسمی دیگری منتشر نشد اما به نظر می رسد با اتمام مذاکرات و رسیدن به نقطه ای که تنها تصمیم سیاسی در پایتخت ها می تواند گره آخر را باز کند ، نقش اصلی را در ایجاد این فضا داشته است . به نظر می رسد گمانه زنی های رسانه ای و توئیتری هفته قبل مبنی بر رسیدن به توافق در روزهای شنبه و دوشنبه هم درست نبوده و حداقل ایران ثابت کرده بدون دستیابی به خواسته های حداقلی خود خبری از توافق زیر فشار نخواهد بود. با این حال پیش بینی می شود روزهای آینده پر سروصداتر از یک شنبه باشد چراکه طرف ها باید میان یک دو راهی سخت که توقف یا موفقیت مذاکرات است تصمیم بگیرند . هرچند همچنان امکان موفقیت مذاکرات بیشتر از شکست آن است اما اتفاقات خارج از وین به ویژه اظهارات وزیرخارجه روسیه که درخواست کرده بود آمریکا باید در سطح وزیرخارجه به روسیه تضمین بدهد تا بتواند بعد از احیای برجام با ایران رابطه تجاری داشته باشد و سپس  رد این درخواست توسط بلینکن ،  در کنار برخی خبرهای نه چندان موثق در باره احتمال خروج روسیه از برجام و توئیت مدیرعامل ایرنا در باره درخواست چین برای گرفتن تضمین از آمریکا، کمی فضا را غبارآلود کرده است. با این حال همچنان امیدها برای رسیدن به یک توافق میان ایران و 1+4 زنده است و برخی به دنبال کشاندن وزیران خارجه به هتل کوبورگ و امضای تاریخی دیگری برای احیای برجام هستند.

بیانیه مشترک ایران و آژانس

اما شنبه شب در تهران و وین یک بیانیه مشترک میان سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی به امضا رسید که طی آن دو طرف نقشه راه مشخصی را برای رفع اختلافات تدوین کردند . این اختلافات یکی از موانع اصلی برای رسیدن به توافق نهایی در وین بود و حالا باید تلاش کرد دو سه موضوع دیگر نیز رفع شوند . رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از بازگشت از سفر یک روزه خود به تهران گفت که مذاکرات خوبی در ایران داشته است. وی که در فرودگاه وین با خبرنگاران سخن می گفت اظهار کرد: نظارت بر سایت‌های هسته‌ای ایران ادامه خواهد یافت.مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اضافه کرد: «چیزی که برای تکمیل مذاکرات هسته ای ایران در وین نیاز است، نشان دادن همکاری است و فکر می‌کند که «امیر عبداللهیان» وزیر خارجه ایران برای پایان مذاکرات هسته‌ای به وین سفر خواهد کرد.» «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز تنها دیپلمات در میان 1+4 بود که از این سفر و توافق صورت گرفته استقبال کرد و در توئیتی نوشت: سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران بسیار موفق بود. دو طرف در باره گام‌های مشخص با هدف حل و فصل مسائل پادمانی باقی‌مانده در یک دوره زمانی معقول به توافق رسیدند. دستاورد بزرگ! اماهمزمان  نخست وزیر رژیم صهیونیستی،  در اظهاراتی با هدف به شکست کشاندن مذاکرات وین درخصوص برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران، گفت که تل آویو به هیچ عنوان خود را به نتایج مذاکرات وین در ارتباط با برنامه هسته ای ایران ملزم و مقید نمی داند.

نویسنده : ابوالفضل محبی