کد خبر: ۴۸۱۹
تاریخ انتشار:۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۷
ماهاتیر محمد نخست وزیر مستعفی مالزی:
نخست وزیری محی الدین یاسین مشروعیت ندارد
منابع خبری گزارش دادند: درحالیکه محی الدین یاسین به عنوان نخست وزیر هشتم مالزی صبح یکشنبه در نزد پادشاه این کشور در ایستانا نگارا سوگند یاد کرد، ماهاتیر محمد نخست وزیر وی را نخست وزیر مشروع ندانست و خواستار نشست فوری دیوان رایت یا مجلس نمایندگان این کشور شد.

به­گزارش«.مدّاح.نیوز.»؛ در پی تحولات پرشتاب مالزی که ازسوگند نخست وزیرجدید تا واکنش ماهاتیر را شامل می شود؛ رسانه های مالزی دراین زمینه گزارش دادند: محی الدین یاسین که توسط پادشاه مالزی روز گذشته به عنوان جایگزین ماهاتیر محمد و نخست وزیر آتی  این کشور سوگند یاد کرده از همه طرف های سیاسی دراین کشور خواسته است تا با تصمیم پادشاه که براساس قانون اساسی و قانون فدرال این کشور اتخاذ شده همراهی کنند.
این درحالی است که ماهاتیر محمد که ائتلاف پاکاتان هاراپان را رهبری می کند، این موضوع را رد کرده و خواستار نشست فوری پارلمان شده است.
وی امروز صبح اعلام کرد که از حمایت ۱۱۴ نفر از مجلس نمایندگان ۲۲۲ نفره این کشور برخوردار است.
 ماهاتیر محمد در گفت وگو با خبرنگاران اظهار تاسف کرد و گفت: این یک موضوع عجیب است، بازندگان انتخابات سراسری گذشته، قرار است دولت تشکیل دهند و برندگان این انتخابات دراین صورت به عنوان مخالفان خواهند بود.

ماهاتیر محمد در انتخابات سراسری سال ۲۰۱۸ میلادی با رهبری ائتلاف پاکاتان هاراپان توانست نجیب رزاق نخست وزیر پیشین را شکست دهد و برای دومین بار نخست وزیر این کشور شود.
ماهاتیر درحالی خواستار نشست فوری پارلمان این کشور شده که قرار است روز ۹ ماه جاری (۸ روز دیگر)  شد.
وی گفت : اجازه دهید نمایندگان مجلس تصمیم بگیرند که آیا از وی حمایت اکثری خواهند داشت یا نه و تصمیم نمایندگان یک تصمیم رسمی است.
خبرگزاری رسمی مالزی "برناما" نیز گزارش داد: ماهاتیر محمد گفت که محی الدین یاسین نخست وزیر قانونی نیست  زیرا نخست وزیرقانونی باید حمایت اکثریت پارلمان را داشته باشد. وی گفت که این موضوع را از طریق پارلمان پیگیری خواهد کرد.
دکتر ماهاتیر نخست وزیر هفتم مالزی روز دوشنبه گذشته استعفای خود را تسلیم پادشاه این کشور کرد  ، اما به فرمان سلطان به عنوان نخست وزیر موقت باقی ماند.
وی در پاسخ به این سؤال خبرنگاران که آیا از استعفا پشیمان است، اظهار داشت  که وی مجبور به این اقدام شد پس از آنکه حزب برساتو با حزب آمنو برای تشکیل دولت همکاری کرد.

 محی الدین یاسین دبیرکل حزب برساتو بود که روز گذشته از سوی پادشاه مالزی به عنوان نخست وزیر هشتم  این کشور منصوب شد. وی هفته گذشته حزبش را از ائتلاف پاکاتان هاراپان تحت رهبری ماهاتیر محمد خارج ساخت.

طبق گزارش های رسانه ای،  محی الدین یاسین  که معاون نجیب رزاق نخست وزیر اسبق مالزی  و وزیر کشور دولت ماهاتیر محمد بوده با حمایت حزب اسلامی پاس، آمنو و حزب برساتو برای نخست وزیری همراه شده است. تعداد انگشت شماری از نمایندگان مجلس نمایندگان این کشور از احزاب (MCA) متعلق به چینی تبارهای این کشور و (MIC) کنگره هندی تباران مالزی  نیز از محی الدین یاسین اعلام حمایت کرده اند.

همزمان با اینکه محی الدین یاسین امروز صبح در ایستانانگارا (کاخ پادشاهی) در نزد پادشاه این کشور به عنوان نخست وزیر هشتم مالزی سوگند یاد کرد، احمد زاهدحمیدی دبیرکل حزب باریسان نشنال (جبهه ملی) مالزی نیز امروز اعلام کرد که از محی الدین یاسین به طور کامل حمایت می کند.